Vähän kuituja sisältävä ravinto elättää erilaisia suolistobakteereita kuin runsaskuituinen, mikä voi selittää lihomista.

Suoliston sisältö selittää allergioiden ja lihavuuden yleistymistä teollisuusmaissa, uskovat italialaistutkijat.

Vähän kuituja ja runsaasti sokeria sisältävä ravinto elättää erilaisia suolistobakteereita kuin runsaskuituinen. Tämä voi selittää länsimaalaisten allergioita ja lihomista, raportoivat italialaistutkijat Pnasissa.

Paolo Lionetti Firenzen yliopistosta kollegoineen vertaili maalaiskylässä asuvien afrikkalaislasten ja Firenzessä asuvien italialaislasten suoliston sisältöä ja havaitsi, että afrikkalaisilla oli vähemmän ylipainoon kytkeytyviä mikrobeja kuin italialaisilla. Tulehduksilta suojaavia rasvahappoja afrikkalaisilta löytyi vastaavasti enemmän.

Tutkittujen afrikkalaislasten ruokavalio koostui pääosin viljoista, palkokasveista ja kasviksista, kun taas italialaislapset söivät enemmän lihaa, rasvaa ja sokeria.

Vain rintaruokittujen vauvojen suolistobakteeristot muistuttivat koostumukseltaan toisiaan maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Tutkijoiden mukaan tämä viittaa siihen, että ruokavalio päihittää niin etniset, hygieeniset, maantieteelliset tai ilmastolliset eroavaisuudet.

Suoliston biljoonia mikrobeja pidetään olennaisena "elimenä", joka auttaa paitsi sulattamaan ruoan, myös suojaamaan taudinaiheuttajilta ja ehkäisemään tulehduksia.

Tutkijat uskovat, että teollisuusmaissa yleinen ruokavalio vähentää mikrobien kirjoa, mikä on omiaan lisäämään alttiutta sairastua allergioihin ja tulehdustauteihin.