Tumansiirto. Kuva: Shoukhrat Mitalipov

Tutkijat ovat ensi kertaa onnistuneet tuottamaan kloonattuja alkioita aikuisesta apinasta.

Oregonin yliopistossa Portlandissa työskentelevä tutkijaryhmä onnistui kloonaamaan ensi kertaa blastokystejä aikuisesta kädellisestä. Kunnian kohteeksi pääsi yhdeksänvuotias urosmakaki, josta saatiin tumansiirtotekniikalla aikaan lukuisia kloonialkioita.

Tutkijat pystyivät myös eristämään kloonatuista alkioista kantasoluja, jotka saatiin laboratorio-oloissa erilaistumaan sydän- ja hermosoluiksi. Tähän asti tumansiirtotekniikalla on saatu alkiokantasoluja vain hiiriklooneista.

Shoukhrat Mitalipovin ryhmän käyttämä SCNT-kloonaustekniikka on periaatteessa sama, jonka avulla kloonattiin aikanaan Dolly-lammaskin. Siinä tavallisesta hedelmöitymättömästä munasolusta poistetaan sen oma dna, ja tilalle siirretään kloonattavaa dna:ta.

Mitalipov keksi kuitenkin uuden tavan valaista munasolut poistettavan dna:n löytämiseksi. Aiemmin munasolut värjättiin tai valaistiin ultraviolettivalolla, jotka usein vahingoittavat soluja.

Tutkijat uskovat, että paranneltu tekniikka toimisi myös ihmisillä. Kloonattujen ihmissolujen toivotaan poikivan räätälöityjä kantasoluhoitoja.

"Kiireessämme kehittää yksilöityjä soluhoitoja unohdamme, että tulokset ovat arvokkaita myös perus- ja lääketutkimuksille. Menetelmä tarjoaa esimerkiksi uuden konstin tutkia perinnöllisiä tauteja," kommentoi Dolly-lampaan kloonannut Ian Wilmut Naturessa.

Kloonitutkimuksen julkaisi Nature verkkosivullaan ja siitä kertoi myös BBC.