Meteoriitin iskusta syntynyt Lappajärven kraatteri on iältään 73 miljoonaa vuotta, kuten jo aiemminkin oli argonmittausten perusteella arveltu. Aivan varmoja iästä ei voitu olla, koska paleomagnetismimittaukset olivat antaneet iäksi peräti 195 miljoonaa vuotta.

Geologian tutkimuskeskuksessa työskentelevien Irmeli Mänttärin ja Marjatta Koiviston tuore iänmääritys perustuu zirkoni-mineraalissa olevan uraanin ja lyijyn määriin. Mittauksen virhe on korkeintaan viisi miljoonaa vuotta, joten se pitää yhtä 1980 tehdyn argonmittauksen kanssa, joka antoi tulokseksi 77 miljoonaa vuotta.

Lappajärveä pidettiin aiemmin tulivuorikraatterina, kunnes Martti Lehtinen osoitti 1970-luvulla väitöskirjatyössään, että kraatteri on syntynyt meteoriitin iskusta.