Asuinalue on julistettu kotiväkivallattomaksi.

Telomeerit lyhenevät niin kuin ikääntyessä.

Väkivaltaa kokeneet lapset voivat olla biologisesti ikäänsä vanhempia. Heidän telomeereiksi kutsutut dna-pätkänsä ovat nimittäin samalla tavalla lyhentyneet kuin käy ihmisen vanhetessa, osoittaa Duken yliopiston tutkimus.

Telomeerit sijaitsevat kromosomien kärjessä, ja ne estävät dna-kierrettä purkautumasta hieman samaan tapaan kuin muovisuoja kengännauhojen päässä. Telomeerit lyhentyvät aina solujen jakautuessa, mikä asettaa rajat sille, kuinka usein solut voivat uusiutua. Tupakointi, ylipaino, psykologiset sairaudet ja stressi saattavat nopeuttaa telomeerien hävikkiä.

Nyt tutkijat osoittivat, että telomeerit voivat lyhentyä stressin takia jo hyvin nuorena.

Tutkimus perustui 1 100 brittiläisen kaksosparin seurantaan. Tätä nykyä 18-vuotiailta kaksosilta analysoitiin dna-näytteet, jotka oli otettu kun he olivat viisi- ja kymmenvuotiaita. Lisäksi lasten äitejä haastateltiin sen selvittämiseksi, millaista väkivaltaa kaksoset olivat kohdanneet lapsena.

Paljon väkivaltaa kokeneilla telomeerit olivat lyhentyneet selvästi enemmän kuin toisilla. Lyhentyneet telomeerit puolestaan ennakoivat kroonisia sairauksia ja lyhyempää elämää. Tutkimus osoittaakin yhden mekanismin, miten lapsuuden stressi tunkeutuu "ihon alle", aina soluihin asti.

Tutkimuksen julkaisi Molecular Psychiatry.