Simpanssi oppii viittomaan kouluttajaa jäljittelemällä. (Kuva: <span class="photographer">Herb Terrace, Nim Project)</span>
Simpanssi oppii viittomaan kouluttajaa jäljittelemällä. (Kuva: Herb Terrace, Nim Project)

Simpanssit sen sijaan matkimalla.

Lapset eivät opi kieltä niinkään matkimalla aikuisia kuin omaksumalla kielen sääntöjä ja soveltamalla niitä luovasti. Näin raportoi kahden sanan yhdistelmien oppimista analysoinut Charles Yang Pennsylvanian yliopistosta Yhdysvalloista Pnas-lehdessä. Saman analyysin perusteella simpanssi sen sijaan oppii nimenomaan matkimalla. Siksi kielen evoluutiotausta ei näy lasten puheessa niin suoraan kuin on esitetty, Yang päättelee.

Yang kehitti tilastollisen analyysin, jolla hän vertasi eri oppimismallien antamia ennusteita todellisiin tallenteisiin englanninkielisten pienten lasten kielenoppimisesta. Hän vertasi malleja myös viittomakieltä oppineen Nim Chimpsky -simpanssin edistykseen. Viittomaan on opetettu muitakin ihmisapinoita, mutta Nimin oppimisdata on ainoana julkisesti saatavilla.

Ihmislasten oppiminen vastasi parhaiten mallia, jossa oppiminen tapahtuu ainakin osittain kielen sääntöjä soveltamalla. Nim-simpanssin oppiminen sen sijaan vastasi mallia, jossa matkitaan opettajaa ja muistetaan hänen käyttämiään yhdistelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla