Kuva: Wikimedia Commons
Kuva: Wikimedia Commons

Lapset tarvitsevat aikaa muistiin painamiseen.

Aikuisen muisto yleensä haalistuu ajan myötä, mutta lapsille voi käydä joskus päinvastoin. He saattavat muistaa oppimaansa paremmin vasta päiviä myöhemmin kuin juuri sen opittuaan.

Tutkijat testasivat tätä videopelillä. Lapsia pyydettiin muistamaan muistipelissä kohteiden välisiä yhteyksiä. Koe tehtiin 4- ja 5-vuotiaille.

Kahden päivän viiveen jälkeen lapset saivat yli 20 prosenttia parempia tuloksia kuin ne lapset, jotka yrittivät muistella oppimaansa jo samana päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Lapset voivat olla fiksumpia kuin me luulemmekaan", sanoo Kevin Darby Ohion osavaltion yliopistosta tutkimustiedotteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"He voivat yhdistellä mutkikkaitakin asioita, mutta he tarvitsevat siihen enemmän aikaa."

Tutkimukseen osallistui 82 Ohiossa kouluaan käyvää 4- ja 5-vuotiasta lasta.

Lapset pelasivat kuvamuistipeliä kolme erillistä kertaa. Lapset oppivat yhdistämisen ensi kerralla melko helposti.

Toisella pelikerralla lasten piti oppia täysin uusia yhdistelmiä samoista esineistä. Jälleen lapset päätyivät samoihin tuloksiin. He osoittivat, että he pystyivät yhdistelemään kuvia uudella tavalla.

Puolet lapsista pelasi peliä vielä kerran samana päivänä. Tutkijat toivat peliin alkuperäiset parit ensimmäisestä pelistä. Lapset oppivat ikään kuin samat tiedot uudestaan.

Toinen puolisko lapsista palasi peliin vasta kaksi päivää myöhemmin.

Darby selitti miksi: "Ajattelimme, että levon jälkeen he voisivat pelata paremmin."

Näin kävi. Levänneiden lasten aloittaessa virheiden määrä oli selvästi pienempi. He muistivat pelin alussa noin viidenneksen paremmin kuin ne lapset, jotka eivät saaneet kahden päivän taukoa.

"Nämä havainnot kertovat lapsen muistista ja siitä, kuinka he tallentaa uutta tietoa", sanoo tutkimusta johtanut Vladimir Sloutsky, psykologian professori Ohion osavaltion yliopistosta.

"Lapset voivat lähes kokonaan unohtaa, mitä he juuri oppivat, mutta aika voi kohentaa heidän muistojaan", sanoo Sloutsky.

Sloutsky varoitti, että tutkimus ei millään tavoin viittaa siihen, että lapset voivat omaksua aikuisten tietomääriä, jos heille annetaan aikaa.

"Tämä ei ole oikotie supermuistamiseen, vaan osoittaa, että unohtamista vastaan voi taistella sillä, että antaa vain ajan kulua."

Tutkimus ilmestyy pian Psychological Science -tiedelehdessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla