Kuva: <span class="photographer">Corbis RF.</span>
Kuva: Corbis RF.

Tuoreiden tulosten mukaan vasta kouluikäinen osaa yhdistää eri aistien tarjoilemaa informaatiota.

Lapsi ei osaa hyödyntää eri aistien samanaikaista tietoa, raportoi kaksi Current Biology –lehdessä julkaistua tutkimusta.

Aikuiset kykenevät esimerkiksi yhdistämään näköinformaatiota tuntoaistitietoon, mutta alle kouluikäinen ei pysty samaan. Tämä ilmeni, kun
David Burr ryhmineen Firenzen yliopistosta pyysi lapsia suorittamaan tehtäviä, joissa piti arvioida esineiden korkeutta tai suuntaa näkö- tai tuntoaistin tai molempien avulla.

Tulos paljasti, että taito yhdistää eri aisti-informaatiota kehittyy vasta kun lapsi on noin kahdeksanvuotias. Siihen asti joko näkö tai tunto dominoi – silloinkin, kun tilanne ei suosi kyseistä aistia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sama aisti ei kuitenkaan ole vahvempi joka tilanteessa. Barr havaitsi, että koon arvioimisessa tunto päihitti näön, sen sijaan suuntatehtävissä kävi päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Samansuuntaiseen tulokseen päätyi myös Marko Nardini Lontoon yliopistosta vertaillessaan lasten ja aikuisten suunnistustaitoa, johon tarvitaan sekä paikanmerkkien että omien liikkeiden havaitsemista. Ilmeni, että yli kahdeksanvuotiaat osasivat hyödyntää kumpaakin informaatiota.

"Tiedetään, että pikkulapset eksyvät helposti, mutta nyt tiedämme, että sen syynä on kehittymätön taito yhdistää erilaista avaruudellista informaatiota", Nardini sanoo.

David Burr puolestaan uskoo, että turvautuminen yhteen aistiin kerrallaan johtuu siitä, että lasten täytyy kalibroida aistejaan kaiken aikaa kasvun edetessä. "He käyttävät yhtä aistia toisen säätämiseen", Burr väittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla