Hauska päivä muttei ehkä ikimuistoinen. Kuva: <span class="photographer">Wikimedia Commons</span>
Hauska päivä muttei ehkä ikimuistoinen. Kuva: Wikimedia Commons

Uusien hermosolujen tehtailu karsii varhaismuistot.

Varhaisen lapsuuden tapahtumien unohtaminen eli niin sanottu lapsuuden muistinmenetys johtuu uusien hermosolujen syntymisestä, vihjaavat jyrsijöillä tehdyt kokeet. Tutkijat ovat esittäneet, että kun aivojen hippokampus tehtailee hermosoluja uusien muistojen mieleenpainamiseksi, hermoyhteydet järjestyvät samalla uudestaan ja vanhoja muistoja häviää. Tämä selitys monilla nisäkkäillä esiintyvään ilmiöön saa nyt tukea Sciencessa julkaistusta tutkimuksesta.

Toronton lastensairaalan tutkija Katherine Akers ja hänen työtoverinsa opettivat hiiret pelkäämään tiettyä ympäristöä lievillä sähköiskuilla. Sitten osa hiiristä pääsi kipittämään juoksupyörässä, minkä tiedetään lisäävän hermosolujen muodostumista.

Kun hiiret palautettiin pelkoa herättävään ympäristöön, juoksijat olivat suureksi osaksi unohtaneet pelkonsa. Sen sijaan toisille hiirille, jotka eivät olleet päässeet juoksupyörään, pelko palautui mieleen.

Seuraavaksi tutkijat hidastivat lääkkeellä hermosolujen muodostumista hiirenpennuissa. Nämä osoittautuivat jälkeenpäin paremmiksi muistajiksi kuin ne, joiden hermosolut olivat kehittyneet normaaliin tahtiin.

Muistamiskokeita tehtiin myös marsuilla ja torvimyyrillä, joilla on syntyessään jo kehittyneet hermosolut eikä niille synny poikasaikansa kovin paljon uusia neuroneja. Marsut ja torvimyyrät eivät unohdakaan pelkoaan yhtä nopeasti kuin hiiret, mutta niin pian kuin niille annettiin hermosolujen muodostumista lisäävää lääkettä, nekin alkoivat unohtaa.