Kuva: Wikimedia Commons

Viruksen reittiä ihmiseen ei vielä tiedetä.

Yhdysvaltalaistutkijat ovat löytäneet rintasyöpänäytteistä odottamattoman vieraan. Lähes 60 prosentista näytteitä löytyi lehmien BLV-viruksen dna:ta.

Terveissä kontrollinäytteissä virus oli harvinaisempi, eli sitä oli vain 29 prosentissa näytteitä. Tutkittavat näytteet tulivat 239 naiselta.

BLV eli naudan leukemiavirus infektoi naudan B-soluja. Suurin osa virusta kantavista eläimistä on oireettomia, mutta pienelle osalle kehittyy kasvaimia imukudokseen. Aiemmin uskottiin, että BLV-virus ei tartu ihmiseen.

Löydön tehneet Berkeleyn yliopiston tutkijat korostavat, että viruksen läsnäolo rintasyöpänäytteissä ei tarkoita, että virus aiheuttaisi rintasyöpää. Virus voi olla vaaraton vierailija tai potilaat ovat voineet saada viruksen vasta sen jälkeen, kun syöpä on alkanut kehittyä. Jos viruksella kuitenkin olisi jotakin tekemistä rintasyövän kanssa, olisi mietittävä, miten virustartuntoja voidaan ehkäistä.

Yleisesti ottaen viruksen löytyminen syövän taustalta ei olisi täysin tavatonta. Hepatiitti B -viruksen tiedetään aiheuttavan maksasyöpää ja papillloomavirusten kohdunkaula- ja kurkunpääsyöpää.

Tutkijoille viruksen löytyminen rintasyöpänäytteistä ei tullut täysin puun takaa, sillä he lähtivät tietoisesti sitä etsimään. BLV-viruksen vasta-aineita löydettiin ihmiseltä jo 2000-luvun alussa. Sen jälkeen itse virusta on koetettu löytää ihmisestä.

Viime vuonna sama Berkeleyn yliopiston ryhmä raportoi, että se oli löytänyt virusta ihmisen terveestä rintarauhaskudoksesta. Tutkijat tiesivät etsiä virusta rintakudoksesta, koska lehmälläkin virus kerääntyy sinne. Seuraava luonnollinen askel oli etsiä sitä rintasyöpänäytteistä.

Löytö on mielenkiintoinen, sillä vaikka rintasyövälle altistavia tekijöitä tiedetään useita, ei tiedetä, miksi ja miten terveet solut muuttuvat syöpäsoluiksi. Tutkijat laskivat aineistonsa pohjalta, että viruksen läsnäolo lisäsi rintasyövän riskin yli kolminkertaiseksi verrattuna tilanteeseen, jossa virusta ei ole. Viruksen läsnäolo on siis suurempi riski kuin esimerkiksi liikalihavuus tai alkoholin kulutus

Miten ihmiset virustartunnan saavat on hämärän peitossa. Mahdollisia reittejä ovat pastöroimaton maito, huonosti kypsennetty liha ja virusta kantavat ihmiset.

Tutkimuksen julkaisi PLOS ONE.