Kuva: NASA/ESA/H Bond/STScIC

Vuonna 2002 havaittiin salaperäinen tähden leimahdus. Kyse saattoi olla harvinaisesta tähtien yhteentörmäyksestä.

Hubble-avaruuskaukoputki on kuvannut jälleen merkillistä muuttuvaa tähteä, joka leimahti kirkkaasti vuonna 2002. Se saattoi olla hetken Linnunradan kirkkain tähti. Leimahduksen syy on yhä hämärän peitossa, mutta kyseessä saattoi olla harvinainen tapahtuma: kahden tähden yhteentörmäys.

Yksisarvisen tähdistössä sijaitseva V838 Monocerotis - 20 000 valovuoden päässä meistä - kirkastui lähes viisi vuotta sitten. Se loisti hetken 600 000 kertaa Aurinkoa kirkkaampana. Kuvassa näkyy, miten leimahduksen valo hehkuttaa tähteä ympäröivää pölyä.

Aluksi tapahtumaa pidettiin tavallisena novapurkauksena, jossa kaksoistähteen kuuluvan kuolleen tähden, ns.valkoisen kääpiön pinnalla räjähtää. Uusien tutkimusten mukaan V838 Mon on kuitenkin nuoren tähtijoukon jäsen. Yksikään joukon tähdistä ei ole vielä ehtinyt muuttua valkoiseksi kääpiöksi. Tähdet ovat niin ikään liian nuoria ollakseen planeettoja nieleviä punaisia jättiläisiä.

Nyt V838 Mon kirkastumista selitetään lähinnä kahden tähden törmäyksellä. Uusista huomioista kertoo Esan tiedote.