Sagriinikotilo on ampunut lemmennuolen kumppaninsa ruumiin läpi. Kuva: Ronald Chase/Pro Roy Soc B.

Kotilo survaisee nuolella limaa parittelukumppaniin.

Kotiloiden tapa ampua piikkimäinen lemmennuoli parittelukumppaninsa kylkeen on eläinten lisääntymiskäyttäytymisen pitkäaikaisimpia mysteereitä. Miksi kotilo haluaisi vahingoittaa yksilöä, joka auttaa siirtämään sen geenejä eteenpäin?

Nyt McGillin yliopiston tutkijat ovat selvittäneet, että lemmennuoli itse asiassa lisää survaisijan mahdollisuuksia levittää geenejään. Salaisuus piilee nuolta ympäröivässä limassa: nuoli on keino saada lima parittelukumppanin sisään.

Hermafrodiiteilla kotiloilla on yleensä heikot mahdollisuudet saada geeninsä eteenpäin parittelussa, koska kumpikin osapuoli pyrkii olemaan aina koiras ja välttämään naaraan roolia. Niinpä kotilo yrittää aktiivisesti tuhota kaikki kumppanin siittiöt omilla entsyymeillään. Arviolta lähes 99 prosenttia parittelukumppanin luovuttamista miljoonista siittiöistä tuhoutuu, ennen kuin ne ehtivät hedelmöittää munia.

Professori Ronald Casen johtamassa tutkimuksessa sagriinikotiloilta (Cornu aspersum) poistettiin lemmennuoli kirurgisesti. Kun kotilot olivat paritelleet, tutkijat jäljittelivät lemmennuolen toimintaa injektioneulan avulla. Osaan kotiloista ruiskutettiin puhdasta suolavettä ja osaan oikeaa lemmennuolta ympäröivää limaa. Poikasten geneettiset analyysit osoittivat, että limaa saaneet yksilöt sallivat parittelukumppaniensa siittiöiden hedelmöittää enemmän munia kuin verrokkien.

Miten lima lisää survaisijan lisääntymismenestystä on toistaiseksi hämärän peitossa.

Lähde: Proceedings of the Royal Society B (DOI: 10.1098/rspb.2006.3474)