Saksalainen CargoLifter-yhtiö aikoo rakentaa 260 metriä pitkän ilmalaivan, joka pystyisi siirtämään paikasta toiseen 160 tonnin kuormia. Se korvaisi monissa tehtävissä helikopterit, joiden nostokyky on suurimmillaankin vain parikymmentä tonnia.
Toisin...

Saksalainen CargoLifter-yhtiö aikoo rakentaa 260 metriä pitkän ilmalaivan, joka pystyisi siirtämään paikasta toiseen 160 tonnin kuormia. Se korvaisi monissa tehtävissä helikopterit, joiden nostokyky on suurimmillaankin vain parikymmentä tonnia.

Toisin kuin varhaisimmat edeltäjänsä tämä zeppeliini, CL 160, täytetään heliumilla eikä vedyllä. Heliumin nostokyky on käytännössä yhtä hyvä kuin vedyn, mutta helium ei pala ja on siksi paljon turvallisempaa kuin helposti leimahtava vety.

CL 160:n koelentojen pitäisi alkaa vuoden 2003 lopulla ja kaupalliseen käyttöön se saataisiin vuonna 2005, Massachusettsin teknisen korkeakoulun MIT:n lehti Technology Review kertoo. CL 160 lentää kahden kilometrin korkeudessa noin sadan kilometrin tuntivauhtia. Kuormauksen ja lastin purkamisen aikana CL 160 leijuu sadan metrin korkeudessa. Se olisi tavallaan kuin lentävä nostokurki.



Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla