Lentokala pysyy ilmassa jopa 40 sekuntia 70 kilometrin tuntinopeudella.

Kaikki tietävät lentotaitoisia lintulajeja, jotka ovat mestareita sukeltamaan. Vain yksi ryhmä kaloja osaa tehdä tempun toisin päin. Lentokalat pystyvät pysymään ilmassa jopa 40 sekuntia. Ne taittavat matkaa 400 metriä 70 kilometriä tunnissa.

Eteläkorealaisen Soulin kansallisen yliopiston insinööri Haecheon Choi innostui tutkimaan lentäviä kaloja luettuaan tiedekirjaa lapsilleen. Ymmärrettyään, että lentokalat todella lentävät, hän päätti kollegansa Hyungmin Parkin kanssa selvittää, kuinka nämä hämmästyttävät kalat oikein pysyvät ilmassa. Heidän johtopäätöksensä oli, että lentokalat liitävät yhtä hyvin kuin linnut. Tutkimuksen julkaisi The Journal of Experimental Biology -lehti.

Park kalasti Japaninmereltä 40 Cypselurus hiraii -lajin lentokalaa. Hän valitsi viisi samankokoista kalaa ja otti ne mukanaan korealaiseen merentutkimuslaitokseen, josssa ne kuivattiin ja täytettiin. Osa täytettiin siivet lentoasennossa, jotta niitä voitiin testata tuulitunnelissa. Tutkijat kiinnittivät kaloihin voimaa mittaavia antureita. Park and Choi mittasivat siipiin kohdistuvaa voimaa erilaisilla siipien kulmilla.

Laskettuaan kalojen nostovoiman ja ilmanvastuksen suhteen - eli kuinka pitkän matkan kala voi lentää suhteessa menettämäänsä korkeuteen - Choi ja Park huomasivat että lentokalat pärjäsivät eläinryhmien välisessä kilpailussa varsin hyvin. Ne liitivät paremmin kuin hyönteiset ja yhtä hyvin sorsat ja viistäjät.

Paras liitosuhde kaloilla oli juuri siinä siipien vaakasuorassa asennossa, jossa ne lentävätkin. Kalat saavat lisää nostovoimaa myös siitä, että ne lentävät aivan pinnan yläpuolella. Choi ja Park haluaisivat rakentaa lentokoneen, joka hyödyntäisi tätä ilmiötä.