Boeing 747 näyttää, miten vanoja tehdään.
Boeing 747 näyttää, miten vanoja tehdään.

Lentoliikenteen synnyttämät pilvet lämmittävät ilmakehää enemmän kuin hiilidioksidipäästöt.

Suihkumoottorikoneen jättämät vanat ja niiden synnyttämät pilvet saattavat lämmittää ilmastoa enemmän kuin kaikki lentoliikenteen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ilmailun alusta asti. Näin arvioivat saksalaistutkijat Ulrike Burkhardt and Bernd Kärcher Nature Climate Change –lehdessä.

Tukijat perustivat arvionsa ilmastomalliin, joka simuloi vanojen muodostumista, kasvua, leviämistä, katoamista sekä niiden synnyttämiä cirrus- eli untuvapilviä. Nämä muodostuvat jääkiteistä, jotka heijastavat tavallisten untuvapilvien tapaan auringon lyhytaaltoista säteilyä takaisin avaruuteen ja sulkevat pitkäaaltoista säteilyä ilmakehään.

Vanan synnyttämät cirruspilvet vähentävät tutkijoiden laskelmien mukaan luonnollista pilvisyyttä, mikä lieventää niiden ilmastoa lämmittävää vaikutusta. Siitä huolimatta vanoista kehittyneet pilvet ovat nettovaikutukseltaan lentoliikenteen suurin yksittäinen ilmakehän kuumentaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Löydökset auttavat kehittämään tapoja vähentää lentämisen ilmastohaittoja. Lentoliikennettä voisi esimerkiksi ohjata alueille, missä vanoja ja niiden muodostamia cirruspilviä ei todennäköisesti synny. Ei olisi myöskään pahitteeksi kehittää moottoreita, jotka päästävät vähemmän vesihöyryä ilmakehään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lentämisen ilmastovaikutukset muodostuvat pilvisyyden muutoksista alailmakehän yläosissa, kasvihuonekaasupäästöistä, pienhiukkasista sekä typen oksideista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla