Kuvapörssi

Ylipaino häiritsee rasvasolujen geenien luentaa ja mitokondrioiden toimintaa.

Lihavuus heikentää rasvasolujen energiakoneiston toimintaa. Tämä puolestaan voi ylläpitää ja pahentaa lihavuutta, osoittaa Helsingin yliopiston ja Kansanterveyslaitoksen tuore tutkimus.

Harvinaisia eripainoisia 25-vuotiaita identtisiä kaksosia tutkinut ryhmä havaitsi, että lihavuus aiheuttaa muutoksia rasvakudoksen mitokondrioiden toimintaan. Mitokondriot ovat avainasemassa solun energiantuotannossa.

Identtisillä kaksosilla on samat geenit, ja he ovat lähes aina samanpainoisia. Helsingin yliopiston kaksostutkimusaineistosta löytyi 650:n vuosina 1975-1979 syntyneen identtisen kaksosparin joukosta vain 18 paria, joilla oli 25 vuoden iässä yli 10 kilon painoero. Silloin kun identtisistä kaksosista toinen on painavampi kuin toinen, liikapainon syy ei ole geeneissä. Identtisestä geeniperimästä huolimatta geenit voivat toimia eri aktiivisuudella. Tätä ominaisuutta käytettiin hyväksi tutkimuksessa.

Siinä havaittiin, että lihavamman kaksosen rasvakudoksessa oli vähemmän mitokondrioiden dna:n kopioita. Mitokondrioiden dna sisältää käyttöohjeet solun energian käytölle. "Jos tätä solujen energiakoneistoa verrattaisiin auton moottoriin, voitaisiin sanoa, että lihavalla moottori oli tehottomampi", selittää tutkija Kirsi Pietiläinen Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitokselta.

Heikkotehoinen mitokondriomoottori voi myös tuottaa myrkyllisiä pakokaasuja. Lihavan kaksosen rasvakudoksessa olikin merkittävästi tulehdusta, joka on merkki solukon huonosta kunnosta.

Mitokondrioiden toiminnan häiriintymisestä kertoi myös se, että mitokondrioissa tapahtuva haaraketjuisten aminohappojen aineenvaihdunta heikkeni. Tämä havainto oli merkittävä siksi, että näiden aminohappojen vähentynyt pilkkoutuminen oli yhteydessä diabetesta edeltäviin muutoksiin, maksan rasvoittumiseen ja liialliseen insuliinin tuotantoon haimassa.

Tutkimuksessa käytettiin koko perimän geenien luennan mahdollistavaa sirumenetelmää.

Tutkimuksen julkaisi PLoS Medicine.