Tukevan hiiren kellogeeni on väärässä.

Verenkiertojärjestelmää ohjaava biologinen kello menee epäkuntoon ylipainoisilla hiirillä.

Ihmiset ja eläimet on fysiologisesti ohjelmoitu reagoimaan päivän ja yön vaihteluihin, mutta lihavilla biologisten rytmien uskotaan häiriintyneen. Nyt yhdysvaltalaisen Georgia Health Sciences –yliopiston tutkijat ovat havainneet, että verenkiertoelimistöä säätelevä kellogeeni ei lihavilla toimi niin kuin hoikilla.

Tulos selvisi tutkimalla hoikkia, lihavia ja diabetesta potevia hiiriä, joiden verenkiertojärjestelmän vuorokautisrytmiä ja sitä ohjaavien geenien toimintaa tutkijat selvittivät.

Hoikilta hiiriltä löytyi merkkejä verenkiertoelimistön rytmistä. Esimerkiksi veren virtausta säätelevä eNOS-entsyymi lisääntyi päivän lopulla ja väheni aamulla. Lihavilla hiirillä ei tätä huomattu: entsyymi vaihteli toisella tapaa, kohosi huippuunsa väärään aikaan tai pysyi tasaisena koko ajan.

Erot näkyivät myös geenien ilmentymisessä. Solakoilla hiirillä vuorokautisrytmiä säätelevä, kelloksi kutsuttu geeni oli vilkkaana aamuseitsemältä ja vaimeana iltaseitsemältä. Sitä vastoin lihavien hiirien kellogeenin toiminta pysytteli tasaisena kaikkina vuorokauden aikoina.

Lepoa ja syömistä säätelevän biologisen kellon mahdollinen virhetikitys liittyy paino-ongelmiin eri tavoin. Lihavat usein syövät epäsäännöllisiin aikoihin ja erityisesti myöhään illalla. He myös kärsivät herkästi uniapneasta, mikä heikentää unen laatua. Vuorotyö puolestaan altistaa lihavuudelle, koska se sekoittaa fysiologisia rytmejä.

Tutkijat esittelivät löydöksiään Experimental Biology 2011 –kokouksessa Yhdysvalloissa, ja niistä kertoi Eurekalert.