Biologinen unen tarve näyttää olevan pikemmin seitsemän kuin kahdeksan tuntia. Kuva: Shutterstock
Biologinen unen tarve näyttää olevan pikemmin seitsemän kuin kahdeksan tuntia. Kuva: Shutterstock

Kahdeksan tunnin yöunen tarve on ilmeisesti myytti.

Kahdeksan tuntia yössä on sopiva määrä unta. Vai onko?

Kukaan ei tunnu tietävän, mistä maaginen kahdeksan tunnin sääntö on peräisin. Kyselytutkimusten perusteella ihmiset nukkuvat seitsemästä yhdeksään tuntiin yössä. Se saattaa selittää, miksi kahdeksan tuntia on vakiintunut yöunen ihannepituudeksi.

On kuitenkin havaittu, että kyselytutkimuksissa ihmiset yliarvioivat unen määrän. Todellisuudessa he nukkuvat vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Jerome Siegel Kalifornian yliopistosta Los Angelesista on seurannut ilman sähkövaloa eläviä heimoyhteisöjä ja huomannut, että niissä nukutaan vain 6–7 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”He ovat silti aika terveitä”, sanoo professori Derk-Jan Dijk brittiläisestä Surreyn yliopistosta.

Todennäköisesti biologinen tarve ei ole kahdeksan vaan pikemminkin seitsemän tuntia.

Läheskään kaikki eivät silti nuku tarpeeksi. Yhdysvaltain terveysvirasto arvioi, että 35 prosenttia maan aikuisväestöstä nukkuu vähemmän. Britanniassa keskiarvo on 6,8 tuntia. Suomessa aikuiset nukkuvat pitempään, keskimäärin 7 tuntia 28 minuuttia yössä.

Myös liian pitkät yöunet voivat olla vaarallisia, sanoo Arizonan yliopiston professori Shawn Youngstedt. Tutkimusten mukaan säännönmukaiset yli kahdeksan tunnin yöunet voivat viedä ennenaikaisesti hautaan. Liian vähäisten unien yhteys ennenaikaisen kuoleman riskiin ei ole aivan yhtä voimakas.

Syy liian unen haitallisuuteen ei ole tiedossa, mutta selitys voi olla yksinkertainen. Unessa ruumiintoiminnot hidastuvat ja keho lakkaa lähes kokonaan liikkumasta. Se voi olla sinänsä vaarallista.

Uni vie aikaa muulta tekemiseltä. On mahdollista, että ahkerat nukkujat harrastavat liikuntaa muita vähemmän, koska heille ei yksinkertaisesti jää siihen aikaa, Youngstedt pohtii.

Tutkimuksissa ylipitkät yöunet on yhdistetty myös krooniseen tulehdukseen, joka jyllää useissa sairauksissa masennuksesta sydäntauteihin.

Jotkut ihmiset luulevat tarvitsevansa paljon unta, mutta asia voi olla toisin.

”Monelle ylipitkät unet ovat enemmän tapa kuin tarve”, sanoo Youngstedt.

Lue lisää

Syyskuun 2016 Tiede-lehti kertoo neljällä aukeamalla, miten saat parhaan hyödyn irti yölevosta. Haluaisitko tietää, voiko pitkät yöunet korvata pätkäunilla, tai saada ohjeet päiväunien optimointiin? Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa painettu lehti tai iPad-digilehti.

Jos olet tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta linkistä. Ellet ole vielä aktivoinut tunnuksiasi, löydät ohjeet täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla