Kuvapörssi.
Kuvapörssi.

Usein ruuhka syntyy, kun tiellä on onnettomuus tai pullonkaula - ei kuitenkaan aina.

Usein ajatellaan, että tie tie menee tukkoon, kun ajoradalla on esimerkiksi tietyö tai onnettomuus. Joskus liikenneruuhkan syynä on kuitenkin yksinkertaisesti se, että liikennettä on liian paljon, uusi japanilaistutkimus väittää.

Japanilaistutkijat sovelsivat hiukkasten käyttäytymisen ymmärtämiseen fysiikassa käytettyä mallia todellisen liikennevirran analysointiin. Tutkimus osoitti, että jopa aivan pienet vaihtelut autovuon tiheydessä saavat aikaan ketjureaktion, joka voi johtaa ruuhkaan.

Tutkijat huomasivat, että aina kun kuljettajat yrittävät pitää sopivan turvavälin edessäajavaan, syntyy pientä nopeudenvaihtelua, joka kasaantuu. Kun liikenne saavuttaa kriittisen tiheyden, pienten jarrutusten kumulatiivinen vaikutus hyökyy aallon tapaan jonossa taaksepäin ja johtaa liikenteen pysähtymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkijat panivat kehämäiselle, 230 metriä pitkälle radalle 22 autoa ja pyysivät kuljettajia ajamaan tasaisesti 30 kilometriä tunnissa rataa ympäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rata oli lähtötilanteessa vapaa, mutta kuljettajien nopeudenmuutokset heijastuivat pian ympäri rataa ja johtivat lyhyisiin pysähdyksiin.

Tutkijoiden mukaan voi olla mahdollista ennustaa teiden kriittinen ajoneuvotiheys. Siten olisi mahdollista esimerkiksi päästää maksullisille teille vain niin monta autoa kuin tie vetää.

Tutkimuksesta raportoi New Journal of Physics.

Sisältö jatkuu mainoksen alla