Näöntarkastusta optikolla. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Laaja tutkimus löysi 336 geeniä, joilla on yhteys likinäköisyyteen.

Optikoiden palveluille on tulevaisuudessakin kysyntää, sillä likinäköisyys on yhä yleisempää kehittyneissä maissa.

Länsi-Euroopassa arviolta joka toinen nuori aikuinen on likinäköinen. Joissakin Aasian vauraissa maissa jopa 90 prosenttia parikymppisistä tarvitsee silmälasit.

Likinäköisyyden syitä ei tunneta tarkasti. Yleistyminen viittaisi modernin yhteiskunnan elintapoihin, esimerkiksi jatkuvaan ruudun tuijotteluun. Myös geeneillä on vaikutusta.

Nature Genetics -tiedelehdessä julkaistu tuore tutkimus paljastaa nyt peräti 336 uutta geeniä, jotka ovat yhteydessä likinäköisyyteen.

Aiemmin likinäköisyyteen liittyviä geenejä on tunnettu vajaat parisataa. Likinäköisyyden geneettinen tausta on siis varsin syheröinen.

”Likinäköisyys on äärimmäisen monimutkainen häiriö, ja vasta nyt meillä on tarpeeksi palapelin palasia, että biologinen kokonaisuus alkaa hahmottua”, sanoo silmälääkäri, tohtori Pirro Hysi Lontoon King's Collegesta tutkimustiedotteessa.

Likinäköisyys johtuu silmämunan hienoisesta venymisestä syvyyssuunnassa. Se vaikuttaa valon taittumiseen silmässä, jolloin tarkka kuva ei osukaan verkkokalvolle. Siksi puhutaan myös taittovirheestä.

Nyt julkaistu tutkimus havaitsi likinäköisyyteen liittyviä geneettisiä muutoksia lähes kaikissa silmän osissa ja myös keskushermostossa. Muutoksia on jo aiemmin löydetty kaikista silmän kymmenestä solutyypistä.

Verkkokalvon glutamaattireseptoreilla näyttää olevan yhteys heikentyneeseen näköön. Glutamaatti on tärkeä välittäjäaine näköhermostossa.

Taittovirheellä havaittiin yhteys myös esimerkiksi silmän väriä sääteleviin geeneihin.

Tiedetään, että albinismi aiheuttaa likinäköisyyttä ja häiriöitä silmän toimintaan, mutta yhteys pigmenttigeeneihin nähtiin nyt muillakin ihmisillä. Se ei tarkoita, että likinäköisyyttä voisi ennustaa silmien väristä, vaan viittaa siihen, että silmän kehitysvaiheessa näillä geenialueilla on jokin vaikutus.

Kiinnostavaa on se, että muutoksia havaittiin myös sellaisissa geeneissä, jotka vaikuttavat kehon vuorokausirytmin sääntelyyn.

On nimittäin ajateltu, että ulkoilu ja valoisassa ilmassa oleilu ehkäisisi likinäköisyyttä.

Tutkimus oli meta-analyysi eli tilastollinen yhteenveto tutkimuksista, joissa etsittiin likinäköisyyteen vaikuttavia geenejä. Tietoja oli kaikkiaan 540 000 henkilöstä.

Tutkijat onnistuivat myös luomaan mallin, jonka avulla näistä nyt löydetyistä geeneistä voidaan ennustaa henkilön likinäköisyyttä.

Jos ihminen perii vanhemmiltaan riittävästi likinäölle altistavia geenivariantteja, hänellekin kehittyy todennäköisesti taittovirhe. Geenien osuus taittovirheestä on silti pieni.

Ihminen voi olla perinnöllisesti altis taittovirheelle, mutta hänen näkönsä ei välttämättä huonone, ellei hän tee silmiä rasittavaa lähityötä.

Ulkoilu voi ehkäistä likinäköisyyttä. Syy voi olla siinä, että ulkosalla ihminen tarkentaa katseensa kauemmas, jolloin silmä kehittyy normaalimmaksi kuin tietokonetta tihrustaessa.

Useissa tutkimuksissa on havaittu, että kouluikäisillä runsas ulkoilu vähensi likinäköisyyttä, kun taas lähityöskentely lisäsi taittovirheen esiintyvyyttä.

Toinen selitys löytyy valosta. Runsaassa valossa silmän mustuainen on pieni ja syväterävyys on iso, jolloin syväterävyyttä riittää myös verkkokalvon reunoille. Silmän ei tarvitse terävöittää kuvaa kasvamalla pituutta.

Tässäkin tutkimuksessa havaittiin siis likinäön yhteys valon havaitsemiseen ja vuorokausirytmin sääntelyyn liittyviin geeneihin.

Aiemmissa tutkimuksissa on ennustettu, että vuosisadan puolivälissä jo puolet maailman väestöstä on likinäköisiä. Heistä voimakkaasti likinäköisiä olisi yli miljardi.

ROOSTER

Olen jo 13-vuotiaasta asti kärsinyt pitkämunaisuudesta.

Silmämunani alkoivat kasvaa liiaksi, nyt vasta vanhemmalla iällä alkaa helpottaa. Ehkä pientä kutistumista on havaittavissa, eikä se siis enää sillälailla vaivaa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.