Mönjämäinen ohjattava ja muuntautuva robotti voisi napata vatsasta vieraita kappaleita. Kuva: Zhang et al.

Magneettinen lima muuttaa muotoaan tarpeen mukaan.

Uudenlainen magneettinen limarobotti voisi auttaa, jos vatsaan on päätynyt myrkkyä tai vieraita esineitä. Tällaisen mönjän on kehittänyt kiinalainen professori Li Zhang Hongkongin kiinalaisesta yliopistosta.

Hän sekoitti ryhmänsä kanssa harvinaisen maametallin neodyymin seoksia booraksiin, jota on käytetty kodeissa muun muassa homeenestoon, puhdistukseen ja hyönteistorjuntaan.

Mönjässä on mukana vielä polymeeria, joka on polyvinyylialkoholia.

Lopputulos on epäilyttävän näköinen magneettinen mönjä. Sen viskositetti eli sitkaus vaihtelee siihen kohdistetun voiman mukaan.

Sen voi nauttia lähes kiinteänä tai nestemäisenä.

Mönjää voi ohjata kehon ulkopuolelta, koska aineen sisältämä neodyymi ja ulkoinen magneetti vetävät toisiaan puoleensa.

Magneettinen möykky saadaan näin liikkeelle ja pyörimään. Sen saa muovattua esimerkiksi O- ja C-kirjainten muotoon, kun siihen kohdistaa ulkoisen magneetin tietyllä tapaa.

Monjän avulla voisi ehkä kapseloida myrkkyjä, Zhang pohtii.

Zhang uskoo, että möykkymagneetti voisi tarjota apua ruoansulatuksen eri vaivoihin. Se voisi myös auttaa, jos lapsi on vahingossa niellyt pienen pariston. Sen saa ulos mahalaukusta vahvan magneetin avulla.

Zhang sanoo, että limalla on "viskoelastisia ominaisuuksia". Se tarkoittaa, että "joskus se käyttäytyy kuin kiinteä aine, joskus kuin neste".

Joustavia robotteja on toki tehty aiemminkin. Mutta sellaista ei ollut tehty, jossa robotti muuttaisi muotoaan ja sitä voisi samalla ohjata etänä.

’"Perimmäinen tavoite on ottaa se käyttöön robottina", Zhang sanoo New Scientistissa.

Hän lisää, että limaan pitää saada lisää autonomiaa.

Mönjän magneettiset hiukkaset voivat itsessään olla vaaraksi. Siksi tutkijat tuottivat monjään vielä suojaavan piidioksidista tehdyn kerroksen.

Zhang kuvaili möykyn valmistamista vertaisarvioidussa Advanced Functional Materials -tiedelehdessä. Tutkimus kuvasi ainetta ”magneettiseksi limarobotiksi”.