Physarum polycephalum. Kuva: Jonatha Gott / The Center for RNA Molecular Biology, Case Western Reserve University

Kirkkaankeltaisen limasienikasvuston aistit liikuttavat kuusijalkaista robottia pois valosta.

Useiden metrien kokoiseksi kasvavan kirkkaankeltaisen limasienen aistit ohjaavat kuusijalkaista robottia pois valosta. Robotin kehittäjät etsivät "biologisesta ohjelmoinnista" tietokonetta yksikertaisempaa tapaa hallita robotteja.

Southamptonin yliopiston tutkija Klaus-Peter Zauner valjasti Physarum polycephalum -sienen robotin aivoiksi. ”Nykyiset tietokoneet ovat erittäin hyviä siinä, mihin ne on suunniteltu. Mutta monimutkaisessa tai näennäisesti ristiriitaisessa ympäristössä, asiat eivät niiden avulla suju”, sanoo Zauner New Scientistissa.

Physarum polycephalum on organismi, joka pystyy paikallistamaan ruoan eli bakteerit ja sienet ja liikkumaan niiden luo. Lisäksi se välttää valoa ja suosii kosteita paikkoja. Zaunerin tutkimusryhmä kasvatti sähköisen komponentin päälle kuusisakaraisen tähden mallisen limasienikasvuston ja kytki sen tietokoneella robottiin. Kun robotin jalkaan osuu valo, tieto välittyy tietokoneella limasienisakaran päällä olevaan valonlähteeseen, joka syttyy. Valo saa homeen antamaan robotille käskyn siirtää jalkaa.

Robotti toimii siis kauko-ohjauksessa, ikään kuin limasienikasvuston mekaanisena varjona. Vastaisuudessa tutkijat aikovat kasvattavaa sieniaivot suoraan robotin päälle.