Kaurahiuteleet aseteltiin märälle kasvualustalle kuin Tokion tienoon kaupungit kartalalle. Sienen tekemä verkosto (C) muistutti kovasti alueen rataverkkoa  (D). Kuva: Science/AAAS
Kaurahiuteleet aseteltiin märälle kasvualustalle kuin Tokion tienoon kaupungit kartalalle. Sienen tekemä verkosto (C) muistutti kovasti alueen rataverkkoa (D). Kuva: Science/AAAS

Eliön järjestäytyminen kaurahiutaleiden perässä muistutti Tokion seudun rataverkkoa.

Mitä insinööri voi oppia limasieneltä? Luotettavien ja kustannustehokkaiden verkkojen rakentamista. Siihen viittaavat tuoreet kokeet Physarum polycephalum -limasienellä.

Japanilaisten ja brittitutkijoiden ryhmä kokeili, miten limasieni järjestäytyy, kun sille asetellaan ravinnoksi kaurahiutaleita samalla tavalla kuin Tokio ja sen lähikaupungit sijaitsevat Japanin kartalla. Sitten sienen annetaan lähteä levittäytymään Tokiosta reunoille päin.

Tulos oli, että limasieni ensin levisi ja sitten hajottautui verkostoksi, joka muistutti suuresti Tokion seudun rautatieverkkoa.

Tutkijat onnistuivat mallintamaan matemaattisesti tämän biologisen verkon rakentumisen. Koska limasienen strategia on hioutunut luonnonvalinnan lukemattomilla kierroksilla, on syytä olettaa että se voisi antaa mallin kaikkein tehokkaimmasta ja mukautuvimmasta verkkosuunnittelusta vaikkapa nykyajan langattomille, itsejärjestäytyville tietoliikenneverkoille.