Linnunradan kapeaa kiekkoa ympäröi kahdesta sisäkkäisestä halosta koostuva näkymätön pallomainen kehä, joka ulottuu kauas kuvan ulkopuolle. Kuva: Cobe/Nasa

Galaksillamme onkin yhden halon sijasta kaksi.

Galaksillamme on yhden halon sijasta kaksi sisäkkäistä haloa, osoittivat yhdysvaltalaistutkijat. Havainto auttaa ymmärtämään, miten Linnunrata ja muut galaksit muodostuvat.

Linnunradan tähtikiekkoa ympäröi valtava pallomainen halo. Se koostuu ns. pimeästä aineesta, ja pienestä joukosta vanhoja tähtiä. Ilman halon vetovoimaa kiekon laitimmaiset tähdet - Aurinkokin - karkaisivat ulkoavaruuteen.

Michiganin yliopiston tähtitieteilijä Timothy Beers työtovereineen tutki yli 20 000 halon tähden koostumusta ja liikettä. Niistä he päättelivät, että halo jakaantuu kahteen osaan, sisempään ja uloimpaan. Tähtien kemiasta nähdään, että osat ovat todennäköisestä muodostuneet eri aikaan, ja niiden liike kertoo, että halot pyörivät vastakkaiseen suuntaan.

Tutkimustulokset julkaistaan tänään Nature-lehdessä.