Galaksimme reunalta on löytynyt tähtien rinki, jonka läpimitta on 120 000 valovuotta. Linnunradan tason tähtien ja pölyn taakse piiloutunut suuri tähtirinki paljastui neljä vuotta kestäneessä tutkimuksessa, jossa kartoitettiin galaksimme ulkoreunoja. Löytö auttaa tutkijoita ymmärtämään, kuinka Linnunrata muodostui noin 10 miljardia vuotta sitten.

“Ringin tähdet saattavat olla jäänteitä Linnunradan ja sitä pienemmän galaksin miljardeja vuosia sitten sattuneesta yhteentörmäyksestä“, sanoo apulaisprofessori Heidi Newberg Rensselaerin teknillisen korkeakoulun tiedotteessa. Tutkijat olettavat pienen galaksin tähtien sulautuvan suurempaan, jonka vetovoima muodostaa niistä ringin. Nyt löytynyt rinki on suurin Linnunradasta paikallistettu. “Tähtivöiden olemassaolo viittaa siihen, että ainakin osa galaksistamme muodostui pienempien galaksien sulautuessa yhteen“, jatkaa Newberg.

KUVA: Nyt löydetty tähtirinki saattaa olla jäänne miljardeja vuosia sitten tapahtuneesta Linnunradan ja kääpiögalaksin yhteentörmäyksestä (Rensselaer Polytechnic Institute).