Chandra-observatorio otti tämän kuvan Linnunratamme keskustasta huhtikuussa 2008. Kuva: Chandra X-ray Observatory Center

Löydetyt pienemmät mustat aukot ovat lähellä ydintä hallitsevaa Sagittarius A:ta.

Linnunratamme keskustasta on löytynyt tusinan verran uusia mustia aukkoja. Ne reunustavat keskustan valtavaa mustaa aukkoa, nimeltään Sagittarius A.

Nyt löydettyjen lisäksi tutkijat arvioivat, että pienempiä mustia aukkoja voisi löytyä kotigalaksimme Linnunradan keskustasta ainakin 10 000 lisää.

Mustat aukot löysi tähtitieteilijä Charles Haileyn ryhmä Columbian yliopistossa New Yorkissa. Avainroolissa löydössä oli avaruuden röntgensäteilyä mittaava Nasan observatorio Chandra.

Haileyn ryhmä tutki Chandran mittauksista koottuja tietokantoja. He löysivät niistä signaalit, jotka ovat peräisin 12 mustasta aukosta.

Aukot ovat noin kolmen valovuoden säteellä Sagittarius A:sta. Kaikkia löydettyjä pienempiä aukkoja kiertää tavallinen, suunnilleen Auringon kaltainen tähti. Uusista mustista aukoista kertoi tiedelehti Nature.

Mustien aukkojen mallintajat ovat jo pitkään, pari vuosikymmentä, saaneet viitteitä siitä, että Linnunradan keskustassa olisi myös pieniä mustia aukkoja.

Niiden massat olisivat Aurinkomme luokkaa. Yhtäkään vain ei ollut tähän päivään havaittu.

Musta aukko anastaa jatkuvasti ainetta lähinaapureiltaan. Sen imu tuottaa mustan aukon ympärille plasmaa, jota kertyy kiekoksi mustan aukon ympärille. Plasma lämpiää ja tuottaa röntgensäteitä, joita voi tarkoin laittein havaita. Chandra on yksi sellainen.

Isoa Sagittarius A:ta ympäröi kaasua ja pölyä, joka tarjoaa täydellisen syntypaikan isoille tähdille. Nämä tähdet voivat muuttua mustiksi aukoiksi, kun niiden fuusio loppuu.

Osa muodostaa kaksoisjärjestelmiä, joissa toisena osapuolena on tähti, kertoo verkkojulkaisu Science Daily. Nyt löydettyjen aukkojen ympärillä kiertää tähti. Se pisti tutkijat pohtimaan, kuinka monta pienempää mustaa aukkoa voisi vielä löytyä Linnunradastamme.

Tähtitieteilijä Hailey vertaa arviointia siihen, että katsoisi lähimaisemaa, jossa on valoisuudeltaan erilaisia sähkölamppuja. Niiden valovoima on esimerkiksi 10 ja 100 watin välillä.

”Jos siirrät kaikki lamput kauemmas, yli kilometrin päähän, saatat silti nähdä sadan watin hehkulamput. Mutta et enää kymmenwattisia”, hän sanoo.

Nyt löydetyt 12 aukkoa ovat kuin satawattisia lamppuja eli isompia mustia aukkoja. Tästä voi yrittää päätellä, että Linnunradan keskustassa on noin 300–500 pienempää mustaa aukkoa, joita kiertää pienempi tähti, kertoo tiedelehti New Scientist.

Lisäksi mustien aukkojen tutkijat ovat päätelleet, että vain viidellä prosentilla mustista aukoista on seuranaan tähti. Silloin päädytään laskelmaan, että galaksimme keskustassa olisi yli 10 000 mustaa aukkoa.

Koko Linnunradassa tiedettiin tähän asti olleen 60 mustaa aukkoa.

Laskelmissa on tietysti epävarmuuksia, kommentoi tutkija Daryl Haggard McGillin yliopistosta Montrealissa Kanadasta. Syy on, että galaksin keskustaa ei tunneta vieläkään hyvin, vaikka sitä on kuvattu paljon eri välinein. Keskustassa on paljon kaasua ja pölyä tähtien, supernovien ja pulsarien seassa.

Hailey sanoo, että löytö edistää gravitaatioaaltojen tutkimista. Kun nyt tiedetään uusia mustia aukkoja, voi paremmin ennustaa, mikä osa löydettävistä gravitaatioaalloista liittyy niihin.