Linnunradan keskuksesta tuleva voimakas röntgensäteily antoi jo 30 vuotta sitten aiheen olettaa, että keskuksessa on valtava musta aukko, johon syöksyvä aine lähettää kuumentuessaan röntgensäteilyä.
Todisteita Linnunradan mustasta aukosta on nyt saatu...

Todisteita Linnunradan mustasta aukosta on nyt saatu myös toisella tavalla, Nature-tiedelehti kertoo. Saksalaisen Rainer Schödelin johtama tutkijaryhmä seurasi kymmenen vuoden ajan erään tähden liikettä lähellä Linnunradan keskusta. Mittaustuloksista voitiin laskea, että tähti kiertää keskuksen kerran viidessätoista vuodessa. Lähimmillään keskusta se on siitä vain 20 miljardin kilometrin etäisyydellä. (Pluton etäisyys Auringosta on keskimäärin kuusi miljardia kilometriä.) Kymmenen vuoden havainnot kattoivat tähden kiertoradasta kaksi kolmannesta, joten ratatietoja voidaan pitää luotettavina.

Kiertoaika ja lyhin etäisyys johtavat päätelmään, jonka mukaan radan sisäpuolella on massaa noin kolmen miljoonan Auringon verran. Todennäköisin selitys on yksi suuri musta aukko. Muita vaihtoehtoja ovat monta pientä mustaa aukkoa tai valtava määrä neutronitähtiä. Ne kuitenkin törmäisivät näin ahtaalla alueella ennen pitkää toisiinsa ja muodostaisivat suuren mustan aukon. Löydöstä kertoo myös muun muassa Space.com -verkkolehti ja suomen kielellä Avaruus-verkkojulkaisu.