Noin 26000 valovuoden päässä loimottava Linnunradan keskusta. Kuvan vasemmassa alakulmassa massiivisten tähtien aikaansaamia kaasupylväitä, keskemmällä mustaa aukkoa ympäröivän ionisoituneen kaasun kirkas spiraali. Hubblen kuva: NASA/ESA/Q D Wa

Avaruusteleskooppien kuvakoosteessa galaksimme keskustasta erottuu uusi massiivisten tähtien rykelmä.

Galaksimme sisus on kuuman kaasun ja pölyn täyttämä pätsi, jossa piileskelee noin neljän miljoonan Auringon painoinen musta aukko. Keskustaa on vaikea erottaa näkyvillä aallonpituuksilla, mutta infrapunalla se kuitenkin onnistuu.

Tähtitieteilijät julkistivat nyt tarkimman tähän asti otetun infrapunakuvan Linnunradan sisimmästä. Se on yhdistelmä Spitzer-teleskoopin sekä Hubblen nappaamista kuvista. Hubblen osuus panoraamasta on kymmenen kertaa tarkempi kuin Spitzerin kartta, ja se kattaa galaksistamme 300 kertaa 115 valovuoden alueen.

Uudessa kuvassa näkyy noin 600000 tähteä, joihin sisältyy myös uusi, noin 200 massiivisen tähden erillinen ryhmä.

Kuva julkistettiin Hubblen sivulla, ja siitä kertoi myös New Scientist.