Andromedan galaksi lähestyy. Kuva: T.A.Rector ja B.A.Wolpa/NOAO/AURA/NSF

Tutkijoiden mukaan Aurinko sysäytyy syrjemmälle, kun naapurigalaksimme Andromeda törmää Linnunrataan.

Naapurigalaksimme Andromeda tulee törmäämään Linnunrataan vielä Auringon elinaikana. Nyt tutkijat ovat simuloineet tietokoneen avulla, miten Auringon käy tulevassa rytäkässä.

Tällä hetkellä Andromedan galaksiin on 2,5 miljoonaa valovuotta, mutta välimatka lyhenee koko ajan. Kahden miljardin vuoden päästä Linnunrata ja Andromeda ohittavat toisensa hyvin läheltä, ja viiden miljardin vuoden päästä ne törmäävät toisiinsa. Niistä muotoutuu mahtava elliptinen galaksi, jota voidaan kutsua Lintumedaksi.

"Elämme nyt Linnunradan laidan lähiössä, mutta todennäköisesti tähtemme ajautuu kosmisessa kolarissa paljon syrjemmälle", sanoo T J Cox New Scientist –lehdessä.

Harvard-Smithsonian astrofysiikan keskuksessa työskentelevä Cox kollegansa Avi Loebin kanssa simuloi törmääviä galakseja ennätysmäisen tarkoilla galaksimalleilla. Heidän mukaansa Aurinko tulee siis kuolemaan ympäristössä, joka ei juuri muistuta sen nykyistä kotiseutua.