Jos löydetyt aallot tähtineen todennetaan toisessa tutkimuksessa ja lasketaan osaksi Linnunrataa, on kotigalaksimme 150 000 valovuotta leveä. Aurinko planeettoineen sijaitsee Linnunradan keskiosissa, sen yhdessä haarakkeessa. Aurinko on merkitty kuvassa kohtaan Our Sun. Kuva: Rensselaerin teknillinen instituutti

Kotigalaksimme leveys saattaa olla jopa 150 000 valovuotta

Kotigalaksimme Linnunradan leveys saattaa olla jopa 150 000 valovuotta. Aiemmin se on laskettu 100 000 valovuotta leveäksi.

Yhdysvaltalaiset ja kiinalaiset tutkijat ovat löytäneet Linnunradasta ainakin neljä isoa aaltoa, jotka kulkevat ylös ja alas Linnunradan tason kiekon suhteen.

Nämä aallot ulottuvat myös kauemmaksi alueelle, jota ei aiemmin pidetty osana Linnunrataa. Uusi tutkimus pitää niitä Linnunradan osana.

Löydon tekivät Rensselaerin teknillisestä korkeakoulun professori Heidi Jo Newberg ryhmineen ja Yan Xu Kiinan kansallisesta observatoriosta. Hän oli myös yksi tutkimuksen kirjoittajista.

Heillä oli käytössään dataa, jota oli koottu Sloan Digital Sky Surveyn taivaankartoituksissa 2000-luvun alussa.

Tähtien määrä vähenee nopeasti noin 50 000 valovuoden päässä Linnunradan keskustasta. Ja sitä on pidetty kotigalaksimme rajana.

Tutkijat päättelivät kuitenkin datasta, että jo ennestään tunnettu tähtien rengas 60 000 valovuoden päässä onkin osa löydettyjä aaltoja. Niin muodoin se on osa Linnunrataa. Löydetyn aallon väreily ulottuu niin kauas.

Tutkijat saivat dataa vain osasta galaksia. He kuitenkin olettavat, että sama kuvio toistuu koko Linnunradan kiekossa.

Linnunrata ei ole pelkkä taso, jossa on tähtiä, vaan siinä on poimuja, sanoo Newberg. ”Voimme nähdä ainakin neljä sisäkkäistä aaltoa. Ne kulkevat tason yllä ja alla”, Xu sanoo.

Aaltoja muovasi ehkä avaruuden pimeä aine, tai ehkä kääpiögalaksi on kulkenut Linnunradan tason läpi. Jos kääpiögalaksi menee kiekon läpi, sen painovoima työntää kiekkoa ylös tai alas ja kiekkoon syntyy aaltomainen kuvio. Se on samanlainen kuvio, joka syntyy, kun heittää kiven tyyneen lampeen.

Taivaankantta ja tähtiä kartoittaa parasta aikaa Euroopan avaruusjärjestön Esan Gaia-luotain. Sen tulokset voivat vahvistaa tai osoittaa vääräksi Newbergin ja Xun ryhmien laskelmat, kertoo tähtitieteellinen yhdistys Ursa verkkosivuillaan.

Gaia pystyy kartoittamaan avaruutta tarpeeksi kaukaa. Samalla se voi tulkita, millainen koko galaksin perusrakenne on.

Tutkimuksen julkaisi äsken Astrophysical Journal ja siitä kertoi verkkolehti Science Daily.

Akbarsci