Suuri Magellanin pilvi onkin uskollinen kumppani. Kuva: Nasa/Esa

Galaksillamme on ehkä sittenkin riittävästi massaa estämään Suurta Magellanin pilveä karkaamasta.

Linnunradan uskolliseksi oletettu kumppani, Suuri Magellanin pilvi tuomittiin viime vuonna vain satunnaiseksi ohikulkijaksi. Sen vauhdin huomattiin nimittäin riittävän Linnunradan vetovoimasta karkaamiseen - ellei galaksimme osoittautuisi luultua massiivisemmaksi.

Juuri näin on kuitenkin nyt käymässä. Massachusettsissa sijaitsevassa Harvard-Smithsonian astrofysiikan keskuksessa työskentelevien Genevieve Shattowin ja Abraham Loebin mittaustulokset puhuvat sen puolesta, että Linnunrata on jopa 50 prosenttia oletettua massiivisempi.

Erään galaksimme keskustaa kiertävän tähden nopeus on uusien mittausten mukaan 251 kilometriä sekunnissa, kun aiempi arvio oli 220 km/s. Galaksimme siis kieppuu luultua villimmin. Toinen uusi mittaus etäännyttää Maata 1300 valovuotta galaksimme keskustasta, eli noin 27 400 valovuoden päähän.

Yhdessä nämä havainnot merkitsevät luultua suurempaa massaa Linnunradalle. Suurempi massa puolestaan tarkoittaa suurempaa vetovoimaa, jolla pitää kiinni seuralaisesta. Suurin satelliittigalaksimme ei siis ehkä sittenkään pääse karkaamaan.

Tutkimuksesta kertoi New Scientist