Talitiaset osaavat tarkkailla toisiaan myös videolla. Kuva: Jyväskylän yliopisto

Jyväkylän yliopiston koe osoittaa, että lajin sisäinen informaatio on tärkeää tutkittaessa saalispopulaatioiden ekologiaa ja evoluutiota.

Linnut oppivat lajitovereiltaan videolta, mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Tämä on selvinnyt Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitoksen kokeissa.

Aiemmat tutkimukset ovat olettaneet, että ruuan välttämiseen tarvitaan omaa kokemusta ja tuntumaa saaliiseen, kertoo Jyväskylän yliopiston tiedote. Kokeesta kertoi myös New Scientist.

Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden tutkijat käyttivät professori Johanna Mappeksen kehittämää menetelmää. Tutkittavat talitiaiset seurasivat lajikumppaniensa ruokailua videolta.

Talitiaiset saalistivat niille ennestään tuntemattomia ruokakohteita. Niille näytettiin video lajitoverista, joka söi pahanmakuisen saaliin. Lintu reagoi siihen välttäen.

Talitiaiset näkivät videon vain yhden kerran, ja ne osasivat heti välttää pahanmakuista saalista.

Toinen talitiaisten ryhmä näki videolla ainoastaan saalistettavia kohteita, ei lajitovereita. Tämän ryhmän linnut eivät osanneet välttää tiettyä ruokaa yhtä hyvin. Ei, vaikka pahanmakuiset saaliit olivat huomattavasti helpompia löytää kuin hyvänmakuiset.

Monilla eläimillä kuten leppäkertuilla on hyvin kehittyneet varoitusvärit. Sen avulla ne varoittavat saalistajiaan myrkyllisyydestä tai pahasta mausta.

Tutkijoita askarrutti, kuinka kirkkaanväriset saaliseläimet ikinä selviävät hengissä, jos kaikki pedot joutuvat maistamaan ja tappamaan useita sellaisia, ennen kuin oppivat välttämään kyseistä saalislajia.

Uusia saalistettavia kohteita voidaankin oppia hyödyntämään tai välttämään nopeastikin sosiaalisen oppimisen avulla. Tieto saattaa olla hyväksi esimerkiksi tilanteissa, jossa myrkyllinen vieraslaji laji leviää populaatioon.

Koe osoitti, että linnuilla lajin sisäinen oppiminen täytyy ottaa paremmin huomioon, kun saalispopulaatioiden ekologiaa ja evoluutiota tutkitaan.

”Sosiaalisella oppimisella voi olla suuri merkitys saalis-saalistaja vuorovaikutukseen ja saalispopulaatioiden evoluutioon”, Mappes selittää.

Jyväskylän yliopisto teki tutkimuksen yhdessä Camridgen ja Zürichin yliopistojen kanssa. Sen julkaisi juuri tiedelehti Nature Ecology & Evolution.