Talitiaset osaavat tarkkailla toisiaan myös videolla. Kuva: Jyväskylän yliopisto

Jyväkylän yliopiston koe osoittaa, että lajin sisäinen informaatio on tärkeää tutkittaessa saalispopulaatioiden ekologiaa ja evoluutiota.

Linnut oppivat lajitovereiltaan videolta, mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Tämä on selvinnyt Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitoksen kokeissa.

Aiemmat tutkimukset ovat olettaneet, että ruuan välttämiseen tarvitaan omaa kokemusta ja tuntumaa saaliiseen, kertoo Jyväskylän yliopiston tiedote. Kokeesta kertoi myös New Scientist.

Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden tutkijat käyttivät professori Johanna Mappeksen kehittämää menetelmää. Tutkittavat talitiaiset seurasivat lajikumppaniensa ruokailua videolta.

Talitiaiset saalistivat niille ennestään tuntemattomia ruokakohteita. Niille näytettiin video lajitoverista, joka söi pahanmakuisen saaliin. Lintu reagoi siihen välttäen.

Talitiaiset näkivät videon vain yhden kerran, ja ne osasivat heti välttää pahanmakuista saalista.

Toinen talitiaisten ryhmä näki videolla ainoastaan saalistettavia kohteita, ei lajitovereita. Tämän ryhmän linnut eivät osanneet välttää tiettyä ruokaa yhtä hyvin. Ei, vaikka pahanmakuiset saaliit olivat huomattavasti helpompia löytää kuin hyvänmakuiset.

Monilla eläimillä kuten leppäkertuilla on hyvin kehittyneet varoitusvärit. Sen avulla ne varoittavat saalistajiaan myrkyllisyydestä tai pahasta mausta.

Tutkijoita askarrutti, kuinka kirkkaanväriset saaliseläimet ikinä selviävät hengissä, jos kaikki pedot joutuvat maistamaan ja tappamaan useita sellaisia, ennen kuin oppivat välttämään kyseistä saalislajia.

Uusia saalistettavia kohteita voidaankin oppia hyödyntämään tai välttämään nopeastikin sosiaalisen oppimisen avulla. Tieto saattaa olla hyväksi esimerkiksi tilanteissa, jossa myrkyllinen vieraslaji laji leviää populaatioon.

Koe osoitti, että linnuilla lajin sisäinen oppiminen täytyy ottaa paremmin huomioon, kun saalispopulaatioiden ekologiaa ja evoluutiota tutkitaan.

”Sosiaalisella oppimisella voi olla suuri merkitys saalis-saalistaja vuorovaikutukseen ja saalispopulaatioiden evoluutioon”, Mappes selittää.

Jyväskylän yliopisto teki tutkimuksen yhdessä Camridgen ja Zürichin yliopistojen kanssa. Sen julkaisi juuri tiedelehti Nature Ecology & Evolution.

Ihotulosteen anturin voi pestä pois vedellä. Kuva: McAlpine group / University of Minnesota

”Kätevä kuin Sveitsin armeijan linkkuveitsi”, kehuu tutkija.

Anturi on tulostettu ensi kertaa suoraan iholle 3d-tulostimella. Tällainen tuloste voi esimerkiksi aistia ympäristön kemiallisia aineita.

Tulosteeseen voi liittää aurinkokennot. Valmistajan eli Minnesotan yliopiston mukaan tekniikka sopisi esimerkiksi sotilaille.

”Tulostimen voi ottaa repusta ja printata sillä anturin tai muun elektroniikan suoraan iholle. Tulostin olisi kätevä kuin Sveitsin armeijan linkkuveitsi”, sanoo Minnesotan yliopiston apulaisprofessori Michael McAlpinen PhysOrg-verkkojulkaisussa.

Menetelmän julkaisi Advanced Materials -lehti. Yliopiston video näyttää, kuinka elektroniikka tulostuu iholle.

"Tämän voi tehdä kannettavalla ja kevyellä tulostimella, joka maksaa alle 400 dollaria (330 euroa)”, sanoo McAlpinen.

Tulostin mukautuu käden pieniin liikkeisiin konenäön avulla.

”Vaikka yrittäisi kuinka pitää kättä paikallaan, käsi liikkuu hieman. Kädet ovat muutenkin erilaisia”, sanoo McAlpinen.

Konenäkö seuraa käden liikkeitä pienten merkkipisteiden avulla. Tulostukseen laite käyttää mustetta, joka on valmistettu hopeahiutaleista. Se kovettuu huoneenlämmössä. Yleensä 3d-tulosteet täytyy kovettaa korkeissa lämpötiloissa.

Kun haluaa tulosteen pois kädestään, voi sen irrottaa pinseteillä tai huuhtoa pois vedellä.

Arkielämässä iholle printattavalla biotulosteella voisi hoitaa haavaa. Tutkijat ovat jo kokeilleet haavan hoitoa hiirillä.

Myös ihonsiirto voisi onnistua. Joskus iholle ehkä tulostuu ”biomustetta”. Musteessa on uusia ihosoluja, jotka korvaavat sairaan ihon.