Yksi tutkituista useista linnuista oli sinipäämomotti (Momotus momota). Kuva: BOB GIBBONS/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Syynä saattaa olla ilmaston lämpeneminen.

Vanhassa sanonnassa jokin asia pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä. Pallomme loppua ei ole kirkossa kuulutettu, mutta näyttää siltä, että linnut ovat pienenemään päin.

Lintulajien keskimääräinen kutistuminen on havaittu useassa tutkimuksessa, kuten viime viikolla Science Advances -julkaisusarjassa.

Louisianan osavaltionyliopiston tutkijat kävivät läpi yhteensä 15 000 linnun mittauksia Amazonin sademetsän alueelta.

Lintuja oli pyydystetty ja mitattu 1980-luvulta lähtien.

Tänä aikana kaikki tarkastellut lajit olivat kutistuneet havaittavasti. Lajista riippuen linnut painoivat jopa kymmenisen prosenttia vähemmän kuin taannoin.

Keskimääräinen lajinsa edustaja painoi 30 grammaa 1980-luvulla, mutta nyt keskipaino oli pudonnut vähän yli 27 grammaan. Se ei kuulosta paljolta, mutta muutos näkyy selvästi tilastoissa. Tutkimus kattoi 77 lintulajia.

”Lintujen koko ei normaalisti niin paljon vaihtele. Kun jokainen yksilö populaatiossa on grammakaupalla kutistunut, on löydös merkitsevä”, sanoo ornitologi, professori Philip Stouffer tiedotteessa.

Enimmillään tietyt lajit olivat pienentyneet pari prosenttia vuosikymmenessä.

Miksi linnut kutistuvat? Tutkijat eivät ole varmoja, mutta ainoa merkittävä selitys näyttäisi olevan ilmaston lämpeneminen.

Lintuseurantaa tehtiin Amazonin sademetsässä Manauksen kaupungin tienoilla. Tämä alue Amazonista on säilynyt vielä varsin koskemattomana.

Alueen lämpötilat ovat kuitenkin nousseet 1970-luvulta lähtien selvästi, noin 1,7 astetta kuivalla kaudella, ja asteen verran sadekaudella. Kuivat kaudet ovat nykyään myös entistä kuivempia, ja sadekaudella sataa entistä enemmän.

Lintujen koon muutos seurailee myös sitä, missä sademetsän kerroksissa tutkitut linnut elivät.

Eniten olivat kutistuneet linnut, jotka elävät ylemmissä keskikerroksissa.

Nämä lintulajit lentävät aktiivisemmin kuin alempana, esimerkiksi aluskasvillisuudessa elävät lajit. Näiden lajien siivet olivat myös hieman pidentyneet. Kun ympäristö lämpenee, lintujen kannattaa energian säästämiseksi keventyä, tutkijat järkeilevät.

Silti ei ole selvää, miksi linnut kutistuvat.

Tutkijat viittaavat niin sanottuun Bergmannin sääntöön. Se on biologiassa havaittu klassinen ilmiö, jonka mukaan lämpimämmässä ilmastossa elävät tasalämpöiset eläimet ovat yleensä keskimäärin pienempiä kuin kylmemmillä alueilla elävät lajitoverit tai lähisukulaiset.

Mitä pienempi eläin on, sitä suurempi on sen pinta-ala suhteessa ruumiin kokoon. Toisin sanoen pieni eläin haihduttaa tehokkaammin lämpöä.

Nyt tutkitut lintulajit elävät verrattain pienellä ja koskemattomalla alueella Amazonin viidakossa.

Samanlainen kehityssuunta on havaittu myös muuttolinnuilla Yhdysvalloissa.

Chicagon luonnontieteellisen museon tutkija David Willard on ottanut mittoja pilvenpiirtäjiin törmänneistä kuolleista linnuista vuodesta 1978.

Aineistoa on kertynyt 70 000 yksilöstä. Pari vuotta sitten Ecology Letters -tiedelehdessä ilmestyneessä tutkimuksessa havaittiin täsmälleen sama kehityksen suunta kuin Amazonin linnuissa.

Lintujen ruumiin massa oli kutistunut keskimäärin pari prosenttia vuosikymmenten aikana ja niiden siivet olivat niin ikään hieman pidentyneet.

Tauko kirjoitti:
"Sanonnan on arveltu myös liittyvän taruun, jonka mukaan Jumala suuttui pyylle ja tuomitsi sen pienenemään maailman loppuun saakka. Kun pyy on niin pieni, että mahtuu sormustimen läpi, on maailmanloppu lähellä"

(sormustin eli fingerpori)

Sormustin on kuppi, ei sen läpi mikään mene, ellei siihen tehdä reikää. Sormustimeen voi kyllä mahtua, ehkä pyykin aikanaan.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...