Ainakin jotkin 125 miljoonaa vuotta sitten eläneistä linnuista pystyivät lentämään. Kuva: Stephanie Abramowicz

Siipiin on ilmaantunut lentolihasten merkkejä 125 miljoonaa vuotta sitten.

Lintujen lajinkehityksen historia on tavattoman pitkä. Vanhimmat lintufossiilit ovat 150 miljoonaa vuotta vanhoja.

Tutkijat ovat olleet erimielisiä siitä, milloin lintujen ruumiinrakenne kehittyi sellaiseksi, että ne pystyivät kunnolla lentämään pelkän liitelyn sijaan. Nykylinnut pysyvät ilmassa siipiään räpyttämällä, kun taas esimerkiksi liito-oravan lento muistuttaa enemmän laskuvarjohyppyä.

Nyt tutkijat ovat havainneet lentotaidon merkkejä Espanjasta löydetystä 125 miljoonaa vuotta vanhasta fossiloituneesta siivestä.

Siivessä näkyy paitsi luita, myös merkkejä lihaksista ja jänteistä, jotka nykylinnuilla hienosäätävät siipien sulkien asentoa. Tä­mä mah­dol­lis­taa len­tä­mi­sen sii­piä rä­pyt­tä­mäl­lä.

"On hyvin yllättävää, että näiden alkeellisten lintujen pehmytkudokset ovat silmiinpistävän samanlaisia kuin niiden nykyisillä vastineilla, vaikka niiden luustot ovat hyvin erilaisia", kommentoi tutkimusta johtanut tohtoriopiskelija Guillermo Navalón tutkimustiedotteessa. Hän tekee väitöskirjaa Bristolin yliopistossa.

Ainakin jotkin dinosaurusten aikaan eläneistä linnuista siis osasivat lentää yh­tä hy­vin kuin ny­ky­lin­nut. Tarkkaa lentotapaa fossiileista ei pystytty päättelemään.

Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.