Naakan pupillia ympäröi vaalea iiris. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dohle_(Corvus_monedula)_d1.jpg>Wikimedia Commons</A>
Naakan pupillia ympäröi vaalea iiris. Kuva: Wikimedia Commons

Naakkaa hämää, jos se huomaa ihmisen tuijottavan samaa ruokapalaa, jonka se itse aikoo napata.

On aivan tavallista, että ihmiset muuttavat käyttäytymistään sen mukaan, minne huomaavat toisten ihmisten katseen osoittavan. Current Biology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan naakat pystyvät samaan.

Naakat ovat korppien ja varisten sukulaisia, ja niiden silmät muistuttavat ulkonäöltään ihmisen silmiä.

"Naakat näyttävät tunnistavan silmän roolin näköhavainnossa tai ainakin ne ovat äärimmäisen herkkiä ihmisen katseen suunnalle, sanoi tutkija Auguste von Bayern Oxfordin yliopistosta.

Käsissä pidellyille naakoille annettiin niiden suosimaa ruokaa. Ryhmää johtaneen Cambridgen yliopiston tutkija Nathan Emeryn mukaan niiltä meni huomattavasti kauemmin aikaa ruoan nappaamiseen, jos tutkija katsoi samaa ruokapalaa kuin jos hän katseli muualle.

Linnut epäröivät kuitenkin vain, jos kyseessä oleva henkilö oli tuntematon eli mahdollisesti uhkaava.

Lisäksi naakat kykenivät tulkitsemaan ihmisen eleitä kuten katseen siirtämistä ja osoittamista löytääkseen ruokaa, mutta vain jos siihen liittyi liikettä. Paikallaan pysyvää katsetta tai pään asentoa naakat eivät osanneet tulkita.

Toisin kuin useimmilla linnuilla, naakoilla on pupillin ympärillä vaalea iiris. Tutkijat arvelevat naakkojen olevan herkkiä ihmisten silmille, koska katseen suunta on ihmisten tapaan tärkeä viestintäkeino myös niille.

Löydös on erityisen mielenkiintoinen, koska useimmat tähän asti tutkitut lajit, mukaan lukien lähimmät sukulaisemme simpanssit ja "ihmisen paras ystävä" koira, eivät ole erityisen herkkiä silmän suunnalle ja katseelle, von Bayern sanoi. Simpanssit ja koirat näyttävät luottavan enemmän muihin vihjeisiin, kuten pään ja kehon asentoon, eivätkä ne ilmeisesti pidä silmiä näköaistieliminä.

"Olemme ehkä aliarvioineet lintujen psykologisen maailman", von Bayern sanoi. "Monien muiden lintulajien tapaan naakat muodostavat eliniän kestäviä parisuhteita ja niiden täytyy tarkasti koordinoida yhteistyötään kumppaninsa kanssa, mikä edellyttää tehokasta tapaa viestiä ja herkkyyttä kumppanin näkökulmalle."