Naakan pupillia ympäröi vaalea iiris. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dohle_(Corvus_monedula)_d1.jpg>Wikimedia Commons</A>
Naakan pupillia ympäröi vaalea iiris. Kuva: Wikimedia Commons

Naakkaa hämää, jos se huomaa ihmisen tuijottavan samaa ruokapalaa, jonka se itse aikoo napata.

On aivan tavallista, että ihmiset muuttavat käyttäytymistään sen mukaan, minne huomaavat toisten ihmisten katseen osoittavan. Current Biology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan naakat pystyvät samaan.

Naakat ovat korppien ja varisten sukulaisia, ja niiden silmät muistuttavat ulkonäöltään ihmisen silmiä.

"Naakat näyttävät tunnistavan silmän roolin näköhavainnossa tai ainakin ne ovat äärimmäisen herkkiä ihmisen katseen suunnalle, sanoi tutkija Auguste von Bayern Oxfordin yliopistosta.

Käsissä pidellyille naakoille annettiin niiden suosimaa ruokaa. Ryhmää johtaneen Cambridgen yliopiston tutkija Nathan Emeryn mukaan niiltä meni huomattavasti kauemmin aikaa ruoan nappaamiseen, jos tutkija katsoi samaa ruokapalaa kuin jos hän katseli muualle.

Linnut epäröivät kuitenkin vain, jos kyseessä oleva henkilö oli tuntematon eli mahdollisesti uhkaava.

Lisäksi naakat kykenivät tulkitsemaan ihmisen eleitä kuten katseen siirtämistä ja osoittamista löytääkseen ruokaa, mutta vain jos siihen liittyi liikettä. Paikallaan pysyvää katsetta tai pään asentoa naakat eivät osanneet tulkita.

Toisin kuin useimmilla linnuilla, naakoilla on pupillin ympärillä vaalea iiris. Tutkijat arvelevat naakkojen olevan herkkiä ihmisten silmille, koska katseen suunta on ihmisten tapaan tärkeä viestintäkeino myös niille.

Löydös on erityisen mielenkiintoinen, koska useimmat tähän asti tutkitut lajit, mukaan lukien lähimmät sukulaisemme simpanssit ja "ihmisen paras ystävä" koira, eivät ole erityisen herkkiä silmän suunnalle ja katseelle, von Bayern sanoi. Simpanssit ja koirat näyttävät luottavan enemmän muihin vihjeisiin, kuten pään ja kehon asentoon, eivätkä ne ilmeisesti pidä silmiä näköaistieliminä.

"Olemme ehkä aliarvioineet lintujen psykologisen maailman", von Bayern sanoi. "Monien muiden lintulajien tapaan naakat muodostavat eliniän kestäviä parisuhteita ja niiden täytyy tarkasti koordinoida yhteistyötään kumppaninsa kanssa, mikä edellyttää tehokasta tapaa viestiä ja herkkyyttä kumppanin näkökulmalle."

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.