Lehtimajalinnun koristehedelmistä versoo istutus.

Lehtimajalintu kosiskelee kumppania kukkapenkeillä.

Australiassa ja Papua-Uusi-Guineassa elävien lehtimajalintu-urosten tiedetään koristelevan majapaikkansa luonnosta löytyvillä värikkäillä esineillä, koska haluaa hurmata itselleen kumppanin. Nyt tutkijat saivat selville, että lintu harrastaa myös koristekasveja samasta syystä.

Brittiläis-saksalais-australialainen tutkijaryhmä tutki lehtimajalintuja Tauntonin kansallispuistossa Australiassa. He löysivät lehtimajojen ympäriltä poikkeuksellisen runsaasti Solanum ellipticum -kasveja. Sillä on kirkkaanvioletit kukat ja vihreät hedelmät. Tutkijat osoittivat, että linnut eivät rakentaneet lehtimajojaan kasvien kasvupaikoille vaan päinvastoin kasvattivat niitä pesämajansa ympärillä.

Kerta on ensimmäinen, kun jonkin muun lajin kuin ihmisen on havaittu viljelevän kasveja johonkin muuhun kuin ravinnoksi, ryhmä raportoi Current Biologyssä. Tutkijat eivät kuitenkaan usko, että lintu tekee istutuksia tarkoituksella, vaan ne ovat tulos värikkäiden hedelmien keräilystä ja näytteillelaitosta.

Naaraat nimittäin tykästyvät hedelmäkoristeisiin, joten urokset keräävät niitä. Mutta kun koristeet rupsahtavat, lintu viskaa ne majansa ulkopuolelle. Näin hedelmistä versoo vähitellen istutus.