Seeprapeipot näkevät unta laulamisesta, arvelevat chicagolaistutkijat. Päätelmä perustuu mittauksiin, joiden perusteella nukkuvien seeprapeippojen aivoissa näkyy samanlaisia mutkikkaita hermotoimintakuvioita kuin laulavien. Sciencessa julkaistusta havainnosta kertoi nettiuutisissaan BBC .

Chicagon ylipistossa tutkimusta johtanut professori Daniel Margoliash uskoo, että lintujen aivot harjoittelevat laulamista unen aikana ja ehkä jopa oppivat muunnelmia sävelmistä. Linnut eivät nimittäin synny laulumestareina, vaan ne oppivat taidon vähitellen muun muassa kuuntelemalla aikuisia lajitovereitaan.

Linnunlaulun tutkiminen voi antaa vihjeitä ihmisenkin oppimisesta, tutkijat esittävät. Unen aikaiset aivotapahtumat saattavat olla tärkeitä myös puhumaan oppivalle ihmislapselle.