Taiturimatkijalintu on tuttu näky muun muassa Floridan yliopiston kampuksella, missä ne pesivät puissa ja pensaissa lähellä maanpintaa. Kuva: Louis Guillette.

Matkijalinnut erottavat pesäänsä uhanneet henkilöt tavallisista ohikulkijoista.

Jos pelotat matkijalintua kahdesti, se erottaa sinut viattomista ohikulkijoista ja hyökkää kimppuusi, raportoi Floridan yliopiston tutkimus.

"Ihmisten mielestä matkijalinnut ovat toistensa kaltaisia, mutta ne eivät suhtaudu meihin samalla tavoin", sanoo biologian professori Doug Levey Floridan yliopistosta.

Tutkimuksessa vapaaehtoiset kävelivät yliopiston kampuksella sijaitsevien matkijalintupesien lähelle, kurkottivat lehvien läpi ja koskettivat varovasti pesien reunaa, ennen kuin kävelivät pois. Sama vapaaehtoinen toisti vierailunsa samoille pesille kolmena seuraavana päivänä.

Ilmeni, että kolmantena ja neljäntenä päivänä linnut lehahtivat pesistään nopeammin tutun "uhkaajan" lähestyessä kuin kahtena ensimmäisenä päivänä.

Näin siitä huolimatta, että koehenkilö lähestyi pesää eri puolelta ja oli pukeutunut eri vaatteisiin. Kahden kohtaamisen jälkeen linnut myös kirkuivat useampia hälytysviestejä ja käyttäytyivät aggressiivisemmin, jotkin jopa raapaisivat pesänhäiritsijän päätä.

Viidentenä päivänä vapaaehtoinen vaihtui – ja linnut reagoivat taas samoin kuin ensimmäisenä päivänä: pörhistivät vain hiukan höyheniään ja lensivät pesästä vasta, kun henkilö tuli ihan lähelle.

Tutkijat pitävät lintujen tunnistuskykyä hämmästyttävänä, sillä yliopiston kampuksella kuljeksii tuhansia ihmisiä päivittäin. Tästä huolimatta linnut tunnistivat yksittäiset henkilöt kahden lyhyen kielteisen kohtaamisen perusteella.

Leveyn mukaan tulos osoittaa ensi kertaa, että luontaisessa ympäristössään elävät villieläimet tunnistavat toisen lajin yksilöitä. Se saattaa myös selittää, miksi tietyt lajit kukoistavat kaupungeissa, kun taas toiset eivät pärjää cityoloissa ollenkaan.

Leveyn uskoo, että nimenomaan kyky erottaa uhkaajat vaarattomista ohikulkijoista antaa matkijalinnuille pesintärauhan kaupunkiympäristössä.