Venäläiset tutkijat kertovat löytäneensä villien vesilintujen suolistosta pelättyä influenssavirusta. Näytteet otettiin kesällä Siperiassa pesivistä sorsista ja hanhista, jotka talvehtivat Aasiassa. Tähän asti ei ole ollut varmuutta siitä, kantavatko linnut virusta mukanaan muuttomatkoille, kertoo New Scientist.

Kyseessä ei ole onneksi aivan sama H5N1-virus, joka on tappanut ihmisiä Kaakkois-Aasiassa tänä vuonna. Lintuinfluenssan tarttuminen ihmisestä toiseen on hyvin harvinaista, mutta ei mahdotonta. Suomalaisista linnuista ei ole löytynyt H5N1-virusta.

Science -lehti kertoo puolestaan, että virus pystyy monistumaan tarhattujen ankkojen suolistossa sairastuttamatta itse lintuja. Aasiassa villit ja tarhalinnut viihtyvät samoissa lammikoissa.