Vaarallinen yhdistelmä. (Kuva: <span class="photographer">Juan Lacruz, Wikimedia Commons, Creative Commons -lisensoitu)</span>
Vaarallinen yhdistelmä. (Kuva: Juan Lacruz, Wikimedia Commons, Creative Commons -lisensoitu)

Virus voisi saada pisaratartuntakyvyn sikainfluenssalta.

Lintuinfluenssavirus H5N1 tappaa ihmisen herkästi mutta tarttuu nykyisellään vain, jos ihminen saa sen linnusta käsiensä kautta. Se ei tartu ilmassa leijuvia pisaroita hengittämällä eikä siksi nykyisellään voi levitä vaaralliseksi maailmanlaajuiseksi epidemiaksi eli pandemiaksi. Virus kuitenkin voisi esimerkiksi sioissa muuntua pandeemiseksi, osoittavat kiinalaiset tutkijat Science-lehdessä.

Sioista sai vuonna 2009 alkunsa pandeeminen sikainfluenssavirus H1N1, ja myös lintuinfluenssavirus H5N1:tä on tavattu sioista. Siksi Ying Zhang Kiinan maatalostieteiden akatemiasta työtovereineen alkoi selvittää, voisivatko nämä kaksi virusta yhdistyä uudeksi ilmateitse tarttuvaksi versioksi.

Zhang ja kollegat kokeilivat tarttuvuutta marsuissa. He ottivat ankoista lintuinfluenssaviruksen, joka tarttuu marsuihin vain kosketustartuntana, ja alkoivat tehdä siitä muunnoksia sikainfluenssaviruksen kanssa. Yksi muunnoksista siirtyi marsusta toiseen pisaratartuntana ilman kautta. Näin tuli osoitetuksi, että muuntuneena lintuinfluenssavirus voisi alkaa tarttua nisäkkäissä hengitysteitse – mikä on pandemian edellytys.

Tuloksen perusteella ei kuitenkaan vielä osata arvioida, miten todennäköistä olisi, että lintuinfluessa tosiaan lähtisi pandemiaksi sioista. Tutkijat korostavat, että vaikka laboratoriossa saatiin aikaan lintu- ja sikainfluenssan risteytys, näiden kahden viruksen sekoittumista luonnossa ei toistaiseksi ole havaittu. Lisäksi uusi virus oli ainakin marsuissa melko lauhkea: se ei tappanut niitä. Kolmanneksi marsu ei vastaa influenssapotilaana ihmistä niin hyvin kuin kesyhilleri eli fretti, mutta virusyhdistelmien tutkimistä freteissä on turvallisuussyistä rajoitettu.