Viherkottarainen elelee tuhannen lajitoverin kanssa samassa puussa.

Pesäpuun alla viihtyy moninkertainen määrä muita eläimiä.

Sademetsän yhdessä ainoassa puussa voi pesiä tuhat viherkottaraista. Niiden kommuuniasuminen hyödyttää metsän muita lajeja, osoitti australialaistutkimus.

Tuhannen kottaraisen kansoittama puu ei ensi ajattelemalta ilmennä kovin hyvin luonnon monimuotoisuutta, mutta tarkempi tarkastelu johtaa toiseen johtopäätökseen. Näin totesivat australialaiset tutkijat, jotka kartoittivat, miten paljon sademetsässä elää eliölajeja erilaisten puiden alla.

Paikallisilla viherkottaraisilla on tapana muodostaa valtavia, jopa tuhannen linnun yhdyskuntia yhden ainoan puun oksille. Tutkijat laskivat, että näiden pesäpuiden alla viihtyi moninkertaisesti enemmän eläimiä kuin pesättömien lähipuiden. Monien lajien edustajia löytyi pesäpuun alta sata- tai jopa tuhatkertainen määrä.

Kottaraisyhteisön ruoantähteet ja jätteet houkuttivat paikalle eritoten maassa mönkiviä selkärangattomia sekä villisikoja. Pesimäkauden aikana paikalle tuli tavallista enemmän myös lentäviä hyönteisiä, yölintuja, matelijoita ja sammakkoeläimiä. Pesimäkausien välissä siellä liikkui kakaduja, kekokanoja ja muita päiväaktiivisia lintuja.

Tutkijat ovat havainnosta innoissaan, sillä tulokset osoittavat, miten hyvin runsaslukuiset ja tavanomaisetkin eläimet voivat olla tärkeitä muiden, harvalukuisempienkin lajien hyvinvoinnille.

He vertaavat kottaraisten pesäpuiden ympäristöä aavikoiden keitaisiin, jotka niin ikään keräävät monin verroin eläimiä ympäristöönsä nähden. Muutenkin lajirikkaan sademetsän sisällä tällaista vaihtelua vain on ollut vaikeampi havaita.

Tutkimuksen julkaisi Plos One.