Harvalla siivekkäällä on penis, mutta argentiinankuparisorsa Oxyura vittata on muhkea poikkeus. Alaskan yliopiston Kevin McCracken kumppaneineen on löytänyt koiraan, jonka siitin on lepotilassa peräti 42,5 senttimetriä - yhtä paljon kuin sen ruumiin pituus.

Lintujen korkkiruuvimainen elin piilottelee yleensä peräsuolen jatkeena olevassa viemärisuolessa eli kloaakissa, mutta nämä moniavioiset sorsakoiraat roikuttavat komeuttaan tositarkoituksella. McCracken arvelee Nature -lehdessä, että peniksen esillepano houkuttelee naaraita. Ilmiö selittäisi sen, miksi evoluutio on yleensä suosinut pituutta.

Aikojen alussa kaikilla linnuilla oli penis. Nyt se löytyy vain noin kolmelta prosentilta: sorsilta, hanhilta, strutseilta ja tinameilta. Ne ovat saaneet pitää peniksensä, koska lajien naaraat pyöräyttävät kokoonsa nähden pieniä munia. Niiden tuottaminen ei ole suuri ponnistus, joten naaraalla on varaa hylätä munat ja antautua paremmalle koiraalle. Isomunaisten lajien naaraat alkoivat puolestaan karttaa paritteluelintä, jotta ne voisivat säädellä hedelmöittymistä. Linnut painavat kloaakkinsa yhteen, kun ne parittelevat. Naaras voi päättää, käyttääkö se saamansa sperman vai ei. Sperman syvälle kloaakkin sysäävä siitin hankaloittaa hedelmöittymisen säätelyä.