Myös Parikkalassa ikuistettu hanhiaura valitsi kärkilintunsa todennäköisesti nopeuden perusteella. Kuva: Kimmo Taskinen / HS

Piikkipaikalla linnun suunnistustaidot kuitenkin kehittyvät.

Useimmat muuttolinnut ovat jo lentäneet etelään, mutta miten ne päättivät, mikä linnuista tänä vuonna johdattaa parven perille?

Oxfordin yliopiston tutkijat selvittivät, miten nokkapaikalle pääsee. Asian testaamiseen tarvittiin 40 kyyhkystä ja gps-paikantimet, jotka kiinnitettiin lintujen matkaan.

Lintujen lentonopeutta ja suunnistustaitoa testattiin ensin niiden lentäessä yksinään, minkä jälkeen kyyhkyt päästettiin lentoon kymmenen linnun parvissa.

Tutkijat havaitsivat, että kärkipaikka meni nopeimmalle, ei suinkaan parhaiten suunnistavalle linnulle. Harjoituksen myötä nokkalinnun suuntavaisto kuitenkin kehittyi suhteessa muuhun parveen.

Tutkijoiden mukaan kyse on samanlaisesta ilmiöstä kuin autoillessa: kuski muistaa reitin yleensä paremmin kuin matkustajat, varsinkin, jos he eivät osallistuneet kartanlukuun. Kun nopein lintu ottaa ohjat, hitaammat linnut käyttävät energiansa perässä räpyttämiseen, eivät maisemien katseluun.

Tutkimuksen julkaisi Current Biology.