Japanilaiset tutkijat ovat kuunnelleet viisi vuotta galaksien keskustoissa lymyileviä jättiläismäisiä mustia aukkoja, ns. kvasaareja. He erottivat ensimmästä kertaa mustan aukon ympärille kertyneen kaasukiekon varjon. He myös näkivät, että aukosta lähtevien miljoonien valovuosien päähän ulottuvien suihkujen aine liikkuu odotettua nopeammin.

Tutkijat kuuntelivat mustia aukkoja usealla maanpäällisellä ja yhdellä avaruudessa lentävällä radiokaukoputkella. Radiokaukoputkien yhdistelmä, Very Long Baseline Interferometry Space Observatory Program, muodostaa virtuaalikaukoputken, jonka koko vastaa maapalloa kolme kertaa suurempaa kaukoputkea. Sillä näkyy.

Aurinkoa satoja miljoonia kertoja massiivisempien mustien aukkojen ympärillä oleva kaasukiekko kertoo paljon itse aukosta, sen säteilystä ja suihkujen muodostumisesta, kertoo Nasan tiedote. Myös suihkujen nopeudet ja niissä havaitut kiemurat valaisevat aukon luonnetta. Tulosten tarkempi analysointi vie vielä aikaa.