Lituruoho kukkii. Kasvitieteilijät käyttävät sitä mallikasvina samalla tavoin kuin eläinbiologit banaanikärpästä. Kuva: Wikimedia Commons

Ihannelämpö siementen tuotolle on aikaistunut.

Ilmaston lämmetessä kasvit heräävät keväällä entistä aikaisemmin, ja tutkijat ovat lituruohon avulla tarkentaneet syytä. Lituruoho ilmeisesti aistii herkästi, milloin on ihanteellisin lämpötila tuottaa siemeniä, mikä ilmeisesti auttaa sitä selviytymään.

Lituruoholle ihanteelliseksi lisääntymisen lämpötilaksi osoittautui tutkijoiden mallinnuksessa 14–15 astetta. Mallinnuksen tekivät brittiläisten John Innes -tutkimuslaitoksen ja Yorkin yliopiston tutkijat,.

Erikoinen havainto on se, että lituruoho mukautuu lämpötilaan. Se tuottaa erilaisia siemeniä sen mukaan, missä lämpötilassa siemenet kehittyvät. Sama kasviyksilö pystyy muuttamaan strategiaansa, Helsingin yliopiston professori Jaakko Kangasjärvi tulkitsee mallinnusta.

Laji pystyy lämpötilaa haistelemalla tekemään sopivia siemeniä.

Tutkija Steven Penfieldin mukaan vaikuttaa siltä, että kasvit pyrkivät kukkimaan ajankohdasta riippumatta silloin, kun ihanteellinen lämpötila siementen kehittymiselle alkaa olla käsillä:

"Jos ilmasto lämpenee, kasvit ovat tarpeeksi fiksuja tunnistaakseen lämpenemisen ja säätävät vastaavasti kukinnan ajankohtaa. Siksi tuntuu, että kevät aikaistuu."

Lituruoho Arabidopsis thaliana on tuttu kasvi biologisissa kokeissa. Sitä on kahta tai useampaa tyyppiä. Yhdet pudottavat siemenensä syksyllä talvehtimaan, koska siemenet tarvitsevat kylmäkäsittelyn kukkiakseen keväällä. Toiset lituruohot itävät jo syksyllä. Herkkä lämpötilan haistelu pätee todennäköisesti useisiin kukkiviin kasveihin, tutkijat arvioivat Phys.org-uutissivustolla.