<i>Cuscuta pentagona</i> kiipeää tomaattiin. Kuva: Justin Runyon/De Moraes and Mescher Labs
Cuscuta pentagona kiipeää tomaattiin. Kuva: Justin Runyon/De Moraes and Mescher Labs

Taipumusta voitaisiin käyttää hyväksi loisen torjunnassa.

Loiskasvit eivät löydä isäntäänsä sattuman kaupalla, kuten tähän asti on luultu. Uusi tutkimus osoittaa, että humalan vieraskasveihin kuuluva Cuscuta pentagona tunnistaa isäntäkasvinsa kemiallisten yhdisteiden perusteella ja lähtee kasvamaan sitä kohti.

Isäntä on löydyttävä nopeasti, sillä loinen voi kasvaa siemenensä energiavaraston turvin vain muutaman sentin. Penn Staten yliopiston tutkijat testasivat loiskasvin etsintäkykyjä kasvattamalla sitä lasiastiassa ja tarjoamalla sille erilaisia ”aistihavaintoja”.

Ensimmäisessä kokeessa loisen toiselle puolelle asetettiin tomaatintaimi, jolloin 80 prosenttia yksilöistä lähti kasvamaan sitä kohti. Toisessa kokeessa tutkijat sulkivat pois varjojen, valon ja värien vaikutuksen loisen kasvuun asettamalla lasiastian eri puolille märkää multaa, muovitomaatteja ja vihreää tai punaista vettä sisältäviä astioita. Loiset eivät suosineet niistä selvästi mitään. Lopuksi loiskasville tarjottiin pelkkää tomaatin hajua, mikä herätti niissä yhtä voimakkaan reaktion kuin tomaatintaimi.

Cuscuta pentagona loisii muun muassa tomaateilla ja lukuisilla muilla kaupallisesti arvokkailla kasveilla. Se aiheuttaa esimerkiksi Kaliforniassa vuosittain neljän miljardin dollarin sadonmenetykset. Nyt tutkijat toivovat voivansa hyödyntää kasvin ”hajuaistia” loisen torjunnassa. Loinen ei voi kasvaa esimerkiksi vehnällä, ja tietyt vehnän yhdisteet toimivat loisen karkoittimena. Sopiva kemiallinen karkotin saattaisi kääntää loisen huomion pois tomaattipuskista.

Tutkimuksesta kertoi Science.