Hakamato on yleinen suolistoloinen kehitysmaissa. Kuva: Centers for Disease Control and Prevention

Loiset vaalivat suojaavaa bakteerikantaa suolistossa.

Loismadoista on apua tulehduksellisissa suolistosairauksissa, osoittavat havainnot niin hiiristä kuin ihmisistäkin. Loiset muokkaavat suolistobakteerien kantaa terveempään suuntaan.

Tutkijat raportoivat Sciencessa kokeistaan hiirillä, jotka toimivat Crohnin taudin mallina. Näiden hiirten suolistoon kehittyy limakalvon vaurioita ja solumuutoksia, jotka saavat Bacteroides vulgatus -heimon bakteerit leviämään suolistoon.

Kun tutkijat tartuttivat hiiriin tietyn loismadon, Crohnin taudista kertovat limakalvo- ja solumuutokset paranivat ennalleen. Vielä paremmat tulokset saatiin toisella hiirten loisella.

Suoliston tulehduksen seuranta osoitti, että loisten ansiosta suolistossa pääsevät kasvamaan Clostridiales-lahkon bakteerit, jotka syrjäyttävät haitalliset B. vulgatukset.

Ihmisten keskuudessa tulehdukselliset suolistosairaudet ovat harvinaisempia alueilla, missä ihmisissä loisii paljon suolistomatoja. Tutkijat ottivat yhden tällaisen väestön tutkimuskohteekseen.

Malesiassa elävillä alkuperäisasukkailla on erittäin runsaasti loisia. Tutkijat analysoivat heiltä saatuja näytteitä. Toiset oli otettu ennen matokuuria, toiset kuurin jälkeen.

Kävi ilmi, että suolistosairaudelta suojaavat Clostridiales-lahkon bakteerit harvenivat kuurin jälkeen. Sen sijaan suolistoa valtasivat Bacteroidales-lahkon bakteerit. Näihin kuuluu myös Bacteroides vulgatus.

Havainnot vahvistavat niin sanottua hygieniahypoteesia, jonka mukaan tietyt sairaudet, kuten juuri tulehdukselliset suolistosairaudet, ovat lisääntyneet teollisuusmaissa sitä mukaa kuin ihmisten loistartunnat ovat vähentyneet. Loiset ovat tukeneet näiltä taudeilta suojaavaa bakteerikantaa suolistossa.

Paul M

Suurin osa ihmisen tumallisista soluista on "ulkopuolisia". Ihminen on oikeastaan komposti. Erona on se, että myös tämän kompostiastian näkyvä pinta vilisee vierasta elämää. Kaikissa pinnoissa niiden hyvän elinvoiman varmistavat vieraat solut ja oliot. Mikään muu eläin ei tee niin isosti töitä huoltavien eliöitten tärvelemiseen ja muuttamiseen kaiken aikaa. Milloin tämä suunta vaihtuu päinvastaiseksi. Millainen tulee olemaan ylilyönti päinvastaisella puolella? Siis sehän tulee. Ei ihmiskunta ole osoittanut kohtuutta missään kehittämässään asiassa. Tuskin sitten lapamatojen isuttamisessakaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula