Mistä johtuu, että naiduista miehistä tulee nuhruisia uunoturhapuroja, kun valloitus on varmistettu? Ainakin lintujen maailmassa se on nerokas selviytymisstrategia.

Tunturipaljakoilla asustava koiraskiiruna (Lagopus mutus) on komea ilmestys soidinaikana, mutta lintu tuhrii hohtavan valkean höyhenpeitteensä heti, kun se on päässyt parittelemaan. Lumivalkoisuudellaan lintu viestii naaraille olevan koiraista rohkein ja siksi paras valinta puolisoksi. Väri on kuitenkin hengenvaarallinen, koska pedot paikallistavat koiraat kivikosta lähes pomminvarmasti. Kesäkuussa soitimen ollessa kiivaimmillaan jopa neljännes niistä joutuu saaliiksi. Naaras taas vaihtaa höyhenpukunsa paremmin maastoon sopivaksi heti lumien sulettua kesän korvalla. Kun naaras on aloittanut hautomisen eikä enää ole hedelmöitettävissä, koiras naamioituu. Se tuhrii sulkansa mullalla ja kuravedellä. ”Linnut näyttävät aika ryvettyneiltä”, kertoo kanadalaisen Ontarion yliopiston tutkija Robert Montgomerie Naturen verkkouutisten haastattelussa.

Nuoret ja useita naaraiden perään haikailevat koiraat pitävät höyhenpeitteensä siistinä pidempään. Koiraat vaihtavat maastonväriseen kesäpukuun – jos ovat vielä hengissä – vasta heinäkuun lopulla, kun kosiomenot taukoavat.