Romaniasta löytyneessä 30 000 vuotta vanhassa leuassa on sekä nykyihmisen että neandertalilaisen piirteita. Kuva: National Academy of Sciences

Nykyihminen ja neandertalinihminen lisääntyivät keskenään.

Romanialaisesta luolasta viisikymmentä vuotta sitten löytyneet luut kuuluivat luultavasti nykyihmisen ja neandertalinihmisen risteymälle. Pääpiirteissään 30 000 vuotta sitten kuollut henkilö on muistuttanut nykyihmistä, mutta takaraivon suuri kyhmy ja korostuneen voimakas alaleuka viittaavat neandertalinihmiseen.

Tutkimusta johtaneen Erik Trinkausin mukaan löytö vahvistaa käsitystä, jonka mukaan neandertalinihmiset ja nykyihmiset lisääntyivät keskenään ja saivat mahdollisesti lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Samanlaisia risteymiä on löydetty aikaisemmin Portugalista ja Tsekistä.

Nykyihmisen ja neandertalinihmisen suhteista on kiistelty jo vuosikymmeniä. Vielä 50 000 vuotta sitten kaikki ihmiset Euroopassa olivat neandertalinihmisiä. Vain 20 000 vuotta myöhemmin neandertalilaiset olivat pääosin kadonneet ja heidän tilallaan oli nykyihmisiä. Mitä tapahtui tällä välillä?

Tutkijat eivät ole yksimielisiä siitä, elivätkö nykyihminen ja neandertalinihminen rauhanomaisesti rinnakkain vai hävittikö nykyihminen neandertalilaiset ennen kuin lajit ehtivät vaihtaa geenejä.

Vaikka uusi löytö osoittaa, että lajit saattoivat lisääntyä keskenään, yhteiselo ei välttämättä ollut rauhanomaista. Ensinnäkin ihmisen genomista ei ole löydetty jälkeäkään neandertalaisten geeneistä, minkä perusteella risteytyminen ei voinut olla kovin laajamittaista.

Tutkijoita askarruttaa myös, miksi kaikki yli 30 000 vuotta vanhat fossiilit kuuluvat neandertalinihmisille ja nykyihmisen ja neandertalilaisten risteymille, mutta anatomisesti moderneista nykyihmisistä ei ole jälkeäkään.

Tutkimuksesta kertoi PNAS