Rantaelämää Ukrainassa. Kuva: Merkushev Vladimir, Wikimedia Commons

Ei haise kalalle.

Auringonottajilla saattaa lähivuosina olla käytössään täysin luonnonmukainen aurinkovoide. Se on tehty levästä, kalan limasta ja simpukankuorista saatavasta biopolymeeristä. Kalan lima on sen suomuja peittävä suojakalvo.

Vaikka aurinkovoiteen vaikuttavat aineet ovatkin merellisiä, tutkijat vakuuttavat, että itse voide ei haise kalalle. Ainetta voidaan käyttää suojaamaan kaikenlaisia UV-säteilylle altistuvia pintoja.

Luonnonmukaista aurinkosuojaa on kehitetty ruotsalaisen AlbaNova -yliopistokeskuksen ja Baskimaan yliopiston yhteistyönä.

Suojan lähtökohtana on levien ja kalojen hämmästyttävä kyky kestää hyvinkin voimakasta UV-säteilyä. Se on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty niin sanottuihin mykosporiini-tyyppisiin aminohappoihin.

Tutkijat eristivät levästä valikoiman mykosporiini-aminohappoja. He sekoittivat sen kitosaaniin, hyönteisten ja äyriäisten kuoresta saatavaan biopolymeeriin. Kitosaania voidaan levittää iholle, ja sitä on tutkittu haavojen ja erilaisten iho-ongelmien parantajana.

Tulokset osoittivat, että seos suojasi UV-säteilyltä yhtä tehokkaasti kuin kaupalliset valmisteet. Se säilytti tehonsa 12 tunnin ajan 80 celsiusasteessa ja oli lisäksi biologisesti hajoavaa.

Alustavat tutkimukset solulinjoilla viittaavat siihen, ettei aineella ole haitallisia terveysvaikutuksia. Ihmiskokeisiin tosin päästään vasta lisätutkimusten jälkeen.

Tutkimuksen julkaisi ACS Applied Materials and Intefaces.