Kuluttajat eivät ole niin innostuneita luonnonmukaisesta ruoasta kuin usein väitetään. Todellisessa valintatilanteessa kansalaisista 81 prosenttia torjuu luomutuotteen ja vain 19 prosenttia poimii sen ostoskoriinsa, osoittaa Vaasan yliopistossa huomenn...

Kuluttajat eivät ole niin innostuneita luonnonmukaisesta ruoasta kuin usein väitetään. Todellisessa valintatilanteessa kansalaisista 81 prosenttia torjuu luomutuotteen ja vain 19 prosenttia poimii sen ostoskoriinsa, osoittaa Vaasan yliopistossa huomenna tarkastettava väitöskirja.

Kauppatieteiden lisensiaatti Teuvo Kantanen selvitti haastattelututkimuksen avulla sitä, miten paljon kuluttajat panevat päivittäistavaroita hankkiessaan painoa ostoksen seurauksille, kuten terveys- ja ympäristövaikutuksille, lompakon kevenemiselle, tuotteiden luonnonmukaisuudelle ja maulle. Lähes kolmannes haastatelluista antoi arvoa vain yhdelle asialle, viidennes kertoi pohtivansa useampia eri kulutusseuraamuksia. Varsinkin elintarvikkeiden turvallisuuteen ja makuun panostavat tyrmäsivät luomutuotteet. Laaja-alaisesti ostoksen seuraamuksia pohtivat suhtautuivat tavallista myönteisemmin luomuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla